EBAs stresstest bekrefter Nordeas sterke posisjon

Det europeiske banktilsynet (EBA) offentliggjorde søndag resultatet av sin stresstest av banker i EU. Testen bekrefter Nordeas sterke posisjon, siden banken endte godt over de fastsatte terskelverdiene.

Ved utgangen av 2013 var Nordeas proforma rene kjernekapitaldekning (tier 1) i henhold til de nye kapitalreglene (CET1%) på 13,9 prosent.

Med det negative scenariet var Nordeas rene kjernekapitaldekning ved utgangen av 2016 på 12,0 prosent (11,8 prosent i 2015) som er godt over terskelen på 5,5 prosent som EBA har satt.

Den europeiske sentralbanken (ECB) offentliggjorde samtidig sin omfattende gransking av kvaliteten på eiendeler og stresstest av banker i euroområdet, som inkluderer Nordeas finske datterselskap, (Nordea Bank Finland Abp). Resultatene bekrefter Nordea Bank Finlands sterke posisjon med en ren kjernekapitaldekning på 10,4 prosent ved utgangen av stresstestperioden.

For detaljerte fakta se:

EBAs nettside

ECBs nettside

For mer informasjon:

Rodney Alfvén, leder av Investor Relations, +46 72 235 0515
Rune Kibsgaard Sjøhelle, kommunikasjonsdirektør i Norge, 40200210

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com