Europas mestselgende fond hedret med pris

Nordea-fond hedret med pris i FN Asset Management Awards etter at innskudd hittil i år har passert 90 milliarder kroner.

Nordeas Stable Return-fond har gjennom året toppet listene over Europas mestselgende fond, og nå er Nordea tildelt pris for årets «Multi Asset Manager» av tidsskriftet Financial News.

-   Vi er stolte over at våre balanserte fond mottar en slik annerkjennelse. Vi konkurrerer med noen av verdens største kapitalforvaltere, og det er en bragd å klare å gjøre seg bemerket i et slikt marked, sier leder for Wealth Management i Nordea, Snorre Storset.

Financial News er London-basert og eid av Dow Jones. Prisutdelingen er den 15. årlige kåringen av beste og mestselgende fond i Europa.

«Nordea Asset Management har slått større og mer etablerte konkurrenter, og vunnet prisen etter et år med oppsiktsvekkende vekst for sitt flaggskipfond», skriver juryen i sin begrunnelse.

Hittil i år har Nordea Stable Return fått tilført 10 milliarder euro, tilsvarende 90 milliarder kroner. Fondet forvalter nå totalt 20 milliarder euro, og er med det blant de største fondene i Europa.

-   Veksten kommer som en konsekvens at av god avkastning over flere år, og en risikoprofil som er attraktiv i dagens marked. Samtidig har vi gjennom mange år bygget opp et sterkt distribusjonsnettverk internasjonalt, sier Storset.

I september ble det besluttet at fondet måtte stenges for nye kunder, og samtidig sette begrensninger på videre salg for eksisterende kunder.

Kontakt: Christian Steffensen, pressesjef Nordea – 40 88 23 73

Tags:

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com