Hans Dalborg-professoratet i finansøkonomi innviet

Hans Dalborg-professoratet i finansøkonomi innviet Hans Dalborg-professoratet i finansøkonomi vil bli innviet ved Stockholms Institutt for Finansforskning. "Styret har besluttet å gi et særlig bidrag på 10 millioner svenske kroner for å finansiere professoratet til ære for Hans Dalborgs karriere som bankmann og det han har oppnådd med skapelsen av Nordea," sa styreformannen Vesa Vainio da han kunngjorde dette på Nordeas generalforsamling tirsdag. "Vi kan ikke tenke oss en bedre måte å si takk til Hans på enn å fremme forsking for å forbedre forholdene for integrasjon og vekst på våre nordiske hjemmemarkeder - en utvikling som Hans Dalborg helt sikkert vil fortsette å bidra til i sin nye rolle." Instituttet for Finansforskning er privat og uavhengig dannet for å fremme forskning, utdannelse og debatt på finanssektoren både i Sverige og internasjonalt. Intensjonen er at gjesteprofessorer skal utnevnes blant nordisk og internasjonalt fremstående forskere på feltet anvendt finansøkonomi. Forskning under gjesteperioden bør fokusere på områder som er viktige for utviklingen av finansmarkedene i de nordiske landene, inkludert risikoanalyse, konkurranse mellom finansielle mellommenn, oppsyn og lovgivning. Professoratet vil bli kalt Hans Dalborg gjesteprofessor i finansøkonomi og skal utnevnes av instituttets styre. For ytterligere informasjon: Erik Evrén, Group Media Relations, +46 8 614 8611 Karl-Olof Hammarkvist, Senior Advisor, +46 8 614 7834 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/10/20010410BIT01060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/10/20010410BIT01060/bit0001.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com