Konkurransetilssynet gir grønt lys for Nordeas oppkjøp av Gjensidige Bank

Nordea inngikk avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Gjensidige Bank 2. juli i år. Nå har oppkjøpet blitt klarert av Konkurransetilsynet.

Nå er vi ett skritt nærmere realiseringen av oppkjøpet av Gjensidige Bank, sier John Sætre, leder for personmarkedet i Nordea Norge.
Oppkjøpet av Gjensidige Bank vil gi Nordea Norge 170.000 nye kunder på personmarkedet.
Før Nordea kan overta Gjensidige Bank og integreringen kan begynne, må også Finansdepartementet gi sin godkjennelse.

Øker låneporteføljen
Gjensidige Bank har per i dag utlån til privatmarkedet på rundt 45 milliarder kroner i Norge. Etter oppkjøpet vil Nordea Norge ha utlån til privatmarkedet på rundt 578 milliarder kroner.
Overtakelsen planlegges gjennomført i første kvartal 2019, og planen er at kundene fra Gjensidige Bank migreres over til Nordea i løpet av 2019.
Nordea vil betale 5,5 milliarder kroner for Gjensidige Bank, med enkelte avtalte justeringsmekanismer.
– Oppkjøpet av Gjensidige Bank viser at vi ønsker å satse på personmarkedet i Norge. Vi ser frem til å starte arbeidet med implementeringen, sier Sætre.

For mer informasjon:
Synne Ekrem, kommunikasjonssjef i Nordea Norge, telefon 99 76 79 96

Tags:

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com