Kvartalsrapport januar - mars 2001

Kvartalsrapport januar - mars 2001 Sterkt resultat fra kjerneområdene · Driftsresultat EUR 555 millioner, opp 17 % fra fjerde kvartal 2000 · Egenkapitalrentabilitet eksklusive goodwill 19,7 % · Beste resultat noen gang eksklusive investeringer · Fortsatt vekst i netto renteinntekter · Netto provisjonsinntekter kun litt lavere til tross for markedsturbulens · Kostnader ned 10 % justert for CBK · Utlånstap fortsatt lave på 0,14 % · Integrasjonsprosessen fortsetter etter planen · Solo-konseptet introdusert i Danmark, mer enn 100 butikker har meldt seg på · Økt europeisk salg av Nordea-fond · ArosMaizels omdøpes til Nordea Securities · Fusjonsprosessen startet for Nordeas to banker i Polen · Divisjon Shipping, Offshore & Oil Services etablert · Høydepunkter fra virksomheten · 2,3 millioner e-kunder · Mer enn 7,0 millioner regninger betalt over Internett pr. måned, opp 13 % siden desember · Retail Banking: Driftsresultatet opp til EUR 458 millioner · Corporate and Institutional Banking: Driftsresultat opp til EUR 140 millioner · Midler til forvaltning: Positiv netto inngang, men negativ markedsutvikling reduserte midler til forvaltning til EUR 97 milliarder · General Insurance: Forbedret teknisk resultat, men investeringsinntekter negativt påvirket av svake aksjemarkeder · ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00600/bit0001.doc The full report http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00600/bit0001.pdf The full report

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com