Nå starter skadeforsikring i Estland

Nå starter skadeforsikring i Estland Nordea er nå inne på markedet for skadeforsikring i Estland. Fokuset er på bedriftskunder Avtalen mellom Nordeas danske forsikringsselskap, Tryg, og det estiske selskapet Nordika Kindlustus er endelig i havn. I oktober 2001 inngikk de en avtale om at Tryg skal overta Nordika Kindlustus' skadeforsikringsvirksomhet. Etter å ha fått de nødvendige godkjennelsene fra myndighetene har Tryg nå overtatt porteføljen, 90 medarbeidere og de forretningsrelaterte aktiva fra Nordika Kindlustus. Det nye datterselskapets navn er Nordea Kindlustus, hvor Tryg eier 100 prosent. Livsforsikringsselskapet Nordika Elukindlustus inngår ikke i avtalen og fortsetter som et selvstendig selskap. Nordea Kindlustus er det femte største estiske skadeforsikringsselskapet med en markedsandel på fem prosent. Selskapet ble stiftet i 1990. Hovedkontoret ligger i Tallinn, og selskapet er representert i alle de største byene i Estland. Nordea Kindlustus vil først og fremst fokusere på forsikring til bedrifter, men vil også fortsette salget til private og utvikle samarbeidet med Nordea-enhetene i Estland (Nordea Bank Estonian Branch og Nordea Finance Estonia). Nordea har hatt bankvirksomhet i Estland siden 1995. Forretningsområdet General Insurance i Nordea består av Tryg, det største skadeforsikrings-selskapet i Danmark, Vesta, det tredje største skadeforsikringsselskapet i Norge samt aktiviteter i Finland og Polen - og nå også Estland. Mer informasjon: Henrik B. Winther, underdirektør, Tryg, +45 44 20 30 90 Troels Brøndsted, informationssjef, Tryg, +45 44 20 30 70 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/22/20020322BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/22/20020322BIT00620/wkr0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com