Nordea åpner kontor i Shanghai

Nordea åpner kontor i Shanghai Nordea åpner et representasjonskontor i Shanghai og blir dermed den eneste nordiske banken som er representert både i Beijing og Shanghai. Shanghai-kontoret vil bli offisielt åpnet den 28. november. "Kina og Shanghai-regionen spesielt er den raskest voksende regionen når det gjelder de nordiske kundenes handel og investeringer i Asia, " sier Claes Calemark, sjef for Financial Institutions Asia. Åpningen av Shanghai kontoret er som følge av endringer i kundebehov og markedsutvikling. Det innbærer at ressurser flyttes fra Hong Kong til Shanghai nå som representasjonskontoret i Hong Kong skal lukkes. Nordeas bedriftskunder i Hong Kong vil i hovedsak bli betjent av Nordea-filialen i Singapore. Nordea har i tillegg en samarbeidsavtale med lokale banker i Hong Kong og i andre deler av Asia om betalingstjenester til lokale kunder. Beijing kontoret ble åpnet i 1984 og har hatt en stabil vekst. "Nordea sikter på å være der hvor kundene trenger oss, " sier Claes Calemark. "Det innebærer at vi styrker vårt nærvær i fastlands Kina er for å møte kundenes behov." For ytterligere informasjon: Claes Calemark, sjef for Financial Institutions Asia,+46 8 614 9345 Niclas Rusch, Area Manager North Asia, +46 8 614 7190 Lena Höglund Rosén, Group Media Relations, +46 8 614 6552 Nordea er det ledende finanskonsernet i Norden og Østersjøområdet, og virksomheten drives gjennom fire forretningsområder: Retail Banking, Asset Management and Life, Corporate and Institutional Banking og General Insurance. Nordeagruppen har nesten 10 millioner kunder, 1 260 bankfilialer og 125 forsikringskundesentre i 21 land. Nordeagruppen er en verdensleder innen nettbank, med nesten 2,6 millioner nettbankkunder. Nordeaaksjen er notert i Stockholm, Helsinki og København. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00560/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00560/bit0001.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com