Nordea Asset Management investerer i Madrague Capital Partners

Nordea Asset Management Holding AB har inngått en avtale om kjøp av en eierandel på 40 prosent i det Stockholmsbaserte kapitalforvaltningsselskapet Madrague Capital Partners AB. Med dette partnerskapet forenes Madragues anerkjente kompetanse på hedgefondinvesteringer med Nordea Asset Managements solide distribusjonsnett i Norden og resten av verden.

Nordea Asset Management har solide internasjonale resultater å vise til fra samarbeid med både interne og eksterne investeringsteam. Med kjøpet av eierandelen i Madrague tar Nordea Asset Management et skritt videre i sin vekststrategi.

- Vi legger til rette for nye partnerskap med solide investeringsteam. Kjøpet av eierandelen i Madrague viser vårt engasjement for partnerskap med ledende aktører, sier Nils Bolmstrand, CEO i Nordea Asset Management.

- Vi er glade for å få Nordea Asset Management som ny partner. Kombinasjonen av Madragues hedgefondstrategi og Nordea Asset Managements solide distribusjonsnett er en perfekt match. Som et av de ledende kapitalforvaltningsselskapene i Europa kommer Nordea til å løfte Madrague i det fortsatte arbeidet med å oppnå konkurransedyktige avkastninger for kundene, sier Lars Frånstedt, CIO i Madrague.

Nordea Asset Management planlegger å lansere et Global Long/Short aksjefond som vil bli forvaltet av Madrague Capital Partners. Fondet blir et supplement til og vil forsterke Nordea Asset Managements produkttilbud.

Madragues erfarne forvalterteam er internasjonalt anerkjent for sine resultater. De andre eierne i Madrague er selskapets egne seniorinvestorer og Patricia Industries AB, som er en del av Investor AB.

Kjøpet forutsetter godkjennelse av Finansinspektionen i Sverige og forventes å bli sluttført i løpet av tredje kvartal.

For mer informasjon:
Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør i Norge, +47 408 82 373

Tags:

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com