Nordea Bank Finland selger majoritetsinteressen i Contant Oy til Sponsor Capital Banken får en kapitalgevinst på rundt EUR 22,3 millioner; alle 250 medarbeidere i Contant vil fortsette. Nordea Bank Finland Plc og Nordea Finance Finland Ltd er blitt enige om å selge inkassobyrået Contant Oy til fond som forvaltes av Sponsor Capital OY. Contant er ett av de to største inkassobyråene i Finland og har til nå vært et heleid datterselskap av Nordea. Hovedaksjonæren i det nye selskapet vil bli utviklingsselskapet Sponsor. Nordea beholder en minoritetsinteresse på rundt en tredjedel av aksjene. Salgsprisen for alle aksjene i Contant er på EUR 28 millioner. Nordea får en kapitalgevinst på rundt EUR 22,3 millioner. Alle Contants 250 medarbeider vil bli i selskapet. Nordea vil også fortsatt samarbeide med Contant. - Denne avtalen viser at vi ønsker å fokusere på vår kjernevirksomhet - salg av finansielle tjenester. Vi fortsetter likevel vårt nære samarbeide med Contant fordi vi vet at deres tjenester er meget konkurransedyktige i markedet, sier Kari Jordan, leder av Retail Banking Finland. Lassi Karppinen vil fortsette som administrerende direktør i Contant. Kaj Hägglund, partner i Sponsor Capital, vil bli styreformann. For mer informasjon: Kari Jordan, leder av Retail Banking Finland, +358 9 165 42047 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/27/20020627BIT00220/wkr0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com