Nordea Investment Management øker fokus og forbedrer kostnadseffektiviteten

Nordea Investment Management øker fokus og forbedrer kostnadseffektiviteten 55 medarbeidere forventes å måtte forlate organisasjonen. Som følge av de fortsatt ugunstige markedsforholdene har Nordea Investment Management bestemt å øke fokuset og forbedre kostnadseffektiviteten. De nåværende kundeorganisasjonene i Norden, Europa og Nord-Amerika skal slås sammen i én global salgsorganisasjon. Utenfor Norden skal Nordea Investment Management øke fokuset på salg av internasjonalt anerkjente produkter. I tillegg skal de nåværende to aksjeorganisasjonene slås sammen. Dette vil sikre bedre bruk av ressurser på tvers av produktene. Tjenester og produkter til nåværende kunder vil ikke bli berørt av endringene. Forvaltning av lokale aksjeprodukter vil fortsette i alle de nordiske enhetene. Antall medarbeidere forventes å bli redusert med 55, som tilsvarer 15 prosent av nåværende antall medarbeidere i Nordea Investment Management. De som blir berørt, vil forlate organisasjonen i første halvdel av 2003. Kapitalforvaltning er fremdeles ett av Nordeas strategiske fokusområder. Det forventes en betydelig vekst i langsiktig sparing i tiden fremover, og Nordea er godt posisjonert til å ta hånd om denne utviklingen. - Vår overordnede strategi er uendret. Med disse tiltakene øker vi effektiviteten og fokus på vår kjernekompetanse. På den måten sikrer vi grunnlaget for fremtidig lønnsom vekst i kapitalforvaltning, sier Christian Clausen, leder av Asset Management & Life. Nordea Investment Management er en forretningsenhet i Asset Management & Life og tilbyr kapitalforvaltning i de fire nordiske landene og i Frankfurt og New York. For mer informasjon: Jan Petter Borvik, medlem av Executive Management Group, Asset Management & Life, 22 48 50 56 Tore Westhrin, informasjonssjef Nordea Bank Norge ASA, 22 48 63 65 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00160/wkr0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com