Nordea lanserer Solo internett-tjenester i Polen

Nordea lanserer Solo internett-tjenester i Polen Nordea, som er verdensledende innen nettbank, introduserer nå sin elektroniske banktjeneste i Polen for at kundene i Nordea Bank Polska kan gjøre sine bankforretninger online. Kontoinformasjon, transaksjonsoversikt, betalinger til innenlandske og utenlandske banker samt åpning av innskuddskonti er tjenester som lanseres i første fase. I nær fremtid vil også bedriftene kunne åpne konti via nettbanken. Dette er en tjeneste som i dag kan gjøres via telefon. GSM og WAP-tjenester vil bli lansert innen utgangen av året. - Jeg er meget godt fornøyd med at vår sikre og brukervennlige Solo- tjeneste nå er tilgjengelig for våre polske kunder, sier Bo Harald, lederen av Nordeas Electronic Banking. - Dette er en del av vår strategi for å gjøre elektroniske tjenester til en daglig rutine for våre kunder. Antall nettbank-kunder har økt sterkt, og i år har vi fått 500.000 nye kunder. Veksten har imidlertid vært enda større i bruken av tjenestene. Ved utgangen av oktober overgikk antall pålogginger fjorårets med 18 millioner. - Det er et stort potensiale for nettbank-tjenester i det polske markedet med fem millioner internett-brukere, sier Thomas Neckmar, lederen for Regional Bank Baltikum og Polen. Han regner med at ved utgangen av neste år vil titusener av kunder bruke Nordeas elektroniske løsning fordi e-banking nå er i en ekspansjonsfase i Polen. Nordeas elektroniske banktjenester er nå tilgjengelig i Finland, Sverige, Danmark, Norge, Latvia, Estland og Polen. I den nærmeste framtid vil tjenesten også lanseres i Litauen. Nordea har nå rundt 2,6 millioner nettbank-kunder, og bruken av de elektroniske tjenestene er den største i verden. I perioden januar til oktober var det 62 millioner pålogginger, 40 % mer enn i fjor. Antall betalinger var 72 millioner, en økning på 42 % fra året før. Ytterligere informasjon Bo Harald, leder av Electronic Banking, +358 9 165 42256 eller +358 50 64101 Thomas Neckmar, leder av Regional Bank Baltikum og Polen, +46 8 614 79 30 Lisa Laine, Media Relations, +358 9 165 42655. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/06/20011106BIT00180/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/06/20011106BIT00180/bit0001.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com