Nordea oppretter et Vesa Vainios professorat i komparativ skattelov

Nordea oppretter et Vesa Vainios professorat i komparativ skattelov Et Nordea-legat, "Vesa Vainios professorat i komparativ skattelov" , vil bli opprettet ved universitetet i Helsinki. "Styret har bestemt å donere EUR 1,5 millioner til finansieringen av et professorat til ære for Vesa Vainio og hans bidrag til opprettelsen av Nordea", sa styreformann Hans Dalborg, på Nordeas generalforsamling onsdag. "Med donasjonen ønsker Nordea å vise sin takknemlighet for det arbeidet Vesa Vainio har gjort både som konsernsjef for tidligere Merita Bank og som styremedlem og styreformann. Professoratet vil styrke det nordiske samarbeidet og vil være en fordel for Nordea og andre nordiske organisasjoner". Universitetet i Helsinki er Finlands ledende institusjon for forskning og høyere juridisk utdannelse, Hensikten er å gi gjesteprofessorat til fremstående nordiske eller internasjonale forskere innen komparativ skattelov. I løpet av oppholdet skal forskningen fokusere på områder som er viktige for utviklingen av internasjonal skattelov, og med spesiell fokus på nordiske skattespørsmål. For mer informasjon: Erik Evrén, Media Relations, +46 8 614 8611 Kari Suominen, Group Legal +358 9 165 42 060 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT01530/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT01530/wkr0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com