Nordea Private Equity avslutter tredje investeringsrunde i 208 millioner euro fund of funds Nordea Private Equity har nettopp avsluttet tredje og siste investeringsrunde i Nordea Thematic Fund of Funds I K/S med suksess. 14 nordiske institusjoner har investert i alt EUR 208 millioner i fondet. Nordea Thematic Fund of Funds I K/S ble lansert i mai 2001 og er Nordeas første private equity produkt. Formålet er å gi institusjonelle kunder adgang til markedet for ikke-børsnoterte aksjer. Hittil har fondet investert kapital i tolv fond, hvorav åtte amerikanske og fire europeiske. To tredjedeler av beløpet er plassert i buy-out fond, mens en tredjedel er investert i venture-fond. "Prisene på private equity markedet har funnet et fornuftig leie, og vi ser et økende tilbud av interessante virksomheter som private equity fondene kan investere i. For oss betyr det at flere veldrevne private equity fond nå reiser kapital." sier Lauge Sletting, leder av Nordea Private Equity. Nordea Thematic Fund of Funds I K/S investerer i prinsippet etter Nordeas Thematic Investment Processtm, som er en anerkjent og ratet investeringsprosess. Det underliggende fond velges ut på grunnlag av de prinsippene som brukes i den tematiske investeringsprosessen. For mer informasjon: Lauge Sletting, Partner, leder av Nordea Private Equity, +45 33 33 12 20 Jan Rådberg, Partner, Nordea Private Equity Sweden, +46 8 579 421 20 Nordea Private Equity ble etablert høsten 2000 som den private equity- enheten i Nordea Investment Management, den ledende nordiske investeringsrådgiveren for institusjonelle kunder. Nordea Investment Management er en enhet i Nordea Asset Management, den ledende kapitalforvalteren i Norden. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/11/20020611BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/11/20020611BIT00490/wkr0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com