[REMOVED GRAPHICS]Nordea Securities reduserer antall medarbeidere og justerer kostnadene i forhold til den nåværende markedssituasjonen Nordea Securities holder på å sluttføre et program for kostnadsreduksjoner som et resultat av de nåværende forholdene i investeringsmarkedet. Dette betyr at rundt 100 medarbeidere i Nordea Securities sies opp. - Vi må strukturere organisasjonen etter den nåværende markedssituasjonen og sikre at Nordea Securities blir en lønnsom og sterk investeringsbank. Som en del av det største finanskonsernet i Norden har Nordea Securities en unik posisjon til å bli en naturlig partner for nordiske bedrifter og institusjoner innenfor plasseringsområdet. Men vi kan bare bli sterke ved å være lønnsomme, sier Frans Lindelöw, leder av Nordea Securities. Antall medarbeidere som blir berørt er rundt 100 av i alt 560 medarbeidere. Oppsigelsene vil berøre alle land og funksjoner i hele Nordea Securities. Prosessen vil bli gjennomført i hvert land hver for seg avhengig av nasjonal lovgivning. Målet er å informere de berørte personene før utgangen av oktober. For mer informasjon: Frans Lindelöw, leder av Nordea Securities, +46 8 407 92 01 Erik Evrén, Group Media Relations, +46 8 614 86 11 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00100/wkr0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com