Nordea setter opp boliglånsrentene med inntil 0,30 prosentpoeng

Nordea setter opp rentene på boliglån med inntil 0,30. prosentpoeng, Renten på Boliglån UNG settes opp med 0,20 prosentpoeng. Bakgrunnen for renteendringen er varslede myndighetskrav.

- Konsekvensene av høringsnotatet om boliglånsvekting fra Finanstilsynet er foreløpig komplekse og uoversiktlige. Det er uklart hva det endelige regelverket blir, når det blir innført, og hvordan det slår ut på bankenes totale utlånskapasitet. Det som er sikkert, er at bankenes kostnader knyttet til å gi boliglån vil øke. Gjennom denne renteøkningen begynner vi allerede nå de nødvendige tilpasningene til et høyere kostnadsnivå, sier lederen for Bankvirksomheten i Nordea Norge, John Sætre.

Etter endringen er nominell rente 3,60 prosent på Boliglån Ung og 3,80 prosent på et boliglån på to millioner kroner til Fordel Pluss-kunder innenfor 75 prosent av verdigrunnlaget.

Renteendringen skjer med virkning fra 14. mars 2013 for nye boliglån, og fra 25. april for eksisterende boliglån.

For mer informasjon:

Thomas Sevang, Informasjonssjef Nordea Norge, tlf: 926 01 756

Tags:

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com