Nordea undertegner rammeavtale på USD 150 millioner

Nordea undertegner rammeavtale på USD 150 millioner En rammeavtale for eksport- og prosjektfinansiering på USD 150 millioner ble undertegnet mellom Nordea og Central American Bank for Economic Integration (CABEI) på Inter American Development Banks årlige møte i Milano. Avtalen er den største enkeltstående kontrakten som CABEI noen gang har inngått med en privat bank. - Lånene som dekkes under rammeavtalen vil bli brukt til å finansiere nordisk-relaterte prosjekter i de mellomamerikanske landene, sier Elisabeth Henrikson, Relationship Manager for Latin-Amerika. - Nordiske selskaper deltar mer og mer aktivt i forskjellige infrastrukturprosjekter i Mellom-Amerika. Hovedparten av lånene vil bli garantert av de nordiske eksportkredittinstitusjonene. Betingelsene for hvert enkelt lån vil bli avtalt separat. Central American Bank for Economic Integration er en overnasjonal utviklingsbank som ble etablert i 1960 av regjeringene i de fem landene El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Costa Rica. I 1992 gikk Mexico, Argentina, Kina og Colombia inn som aksjonærer for å styrke bankens egenkapital og bankens forhold til land utenfor Mellom-Amerika. CABEI har privilegert kreditorstatus i de fem mellomamerikanske landene med en rating på Baa1 fra Moody's, BBB fra Fitch og BBB- fra Standard & Poor's. For mer informasjon: Elisabeth Henrikson, Relationship Manager, Latin-Amerika, +46 8 614 8479 Lena Höglund-Rosén, Media Relations Officer, +46 8 614 6552 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00450/wkr0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com