Nordea undertegner rammeavtale på USD 150 millioner

Nordea undertegner rammeavtale på USD 150 millioner En rammeavtale for eksport- og prosjektfinansiering på USD 150 millioner ble undertegnet mellom Nordea og Central American Bank for Economic Integration (CABEI) på Inter American Development Banks årlige møte i Milano. Avtalen er den største enkeltstående kontrakten som CABEI noen gang har inngått med en privat bank. - Lånene som dekkes under rammeavtalen vil bli brukt til å finansiere nordisk-relaterte prosjekter i de mellomamerikanske landene, sier Elisabeth Henrikson, Relationship Manager for Latin-Amerika. - Nordiske selskaper deltar mer og mer aktivt i forskjellige infrastrukturprosjekter i Mellom-Amerika. Hovedparten av lånene vil bli garantert av de nordiske eksportkredittinstitusjonene. Betingelsene for hvert enkelt lån vil bli avtalt separat. Central American Bank for Economic Integration er en overnasjonal utviklingsbank som ble etablert i 1960 av regjeringene i de fem landene El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Costa Rica. I 1992 gikk Mexico, Argentina, Kina og Colombia inn som aksjonærer for å styrke bankens egenkapital og bankens forhold til land utenfor Mellom-Amerika. CABEI har privilegert kreditorstatus i de fem mellomamerikanske landene med en rating på Baa1 fra Moody's, BBB fra Fitch og BBB- fra Standard & Poor's. For mer informasjon: Elisabeth Henrikson, Relationship Manager, Latin-Amerika, +46 8 614 8479 Lena Höglund-Rosén, Media Relations Officer, +46 8 614 6552 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00450/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00450/wkr0002.pdf

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er den største banken i Norden og et av de ti største finanskonsernene i Europa målt etter markedsverdi med rundt 11 millioner kunder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com