Nordeas bankdatterselskaper oppgradert av Fitch

Nordeas bankdatterselskaper oppgradert av Fitch Fitch, det internasjonale ratingbyrået, har oppgradert langsiktige og kortsiktige ratinger for bankdatterselskapene til Nordea som følger: Norges Christiania Bank og Kreditkasse - LT til 'AA-' (AA minus) fra 'A+'; ST til 'F1+' fra 'F1' Finlands Merita Bank - LT til 'AA-' (AA minus) fra 'A+'; ST til 'F1+' fra 'F1' Sveriges Nordbanken - LT til 'AA-' (AA minus) fra 'A+'; ST til 'F1+' fra 'F1' Danmarks Unibank - LT til 'AA-' (AA minus) fra 'A+'; ST til 'F1+' fra 'F1' Utsiktene for alle de langsiktige ratingene er blitt endret til stabile fra positive. I tillegg er den individuelle ratingen av Unibank blitt oppgradert til 'B' fra 'B/C'. De individuelle ratingene for de andre bankene er blitt bekreftet til 'B'. På samme måte har en støtterating på '2' blitt bekreftet for alle fire banker. I henhold til Fitch reflekterer endringene i rating den stabile fremgangen for Nordeas pan-nordiske strategi som har resultert i et meget godt diversifisert, og i økende grad integrert, finanskonsern. I tillegg har konsernet nylig ytterligere styrket sin stilling i Sverige med kunngjøringen i juli om å kjøpe Postgirot Bank fra det svenske Postverket. For ytterligere informasjon: Jakob Grinbaum, Group Treasury, +46 8 614 7891 Fanny Borgström, Group Treasury, +358 9 369 50500 Sigurd Carlsen, Investor Relations, +46 8 614 7852 Erik Evrén, Group Media Relations, +46 8 614 8611 11 www.fitchibca.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00650/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00650/bit0001.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com