Nordeas bedriftskunder får tilgang til 20 000 filialer gjennom internasjonale avtaler Nordeas bedriftskunder vil få tilgang til 20 000 filialer over hele verden nå som Nordea har undertegnet en avtale med IBOS Association Ltd (IBOS), den ledende internasjonale bankalliansen. I tillegg betjener Nordea bedriftskunder med virksomhet i Asia gjennom en ordning med Standard Chartered Bank (SCB). Gjennom avtalen med IBOS kan Nordea nå tilby bedriftskunder med internasjonal virksomhet en lokal bankkontakt med tjenester på tvers av grensene og et felles avtaledokument," sier Henrik Mogensen, sjefen for Corporate Division i Nordea og styreformann i IBOS. Samarbeidsordningen med Standard Chartered Bank (SCB) setter Nordea i stand til å tilby bedriftskunder et fullstendig tilbud av likviditetsstyringstjenester i følgende asiatiske land: Hong Kong, Indonesia, India, Kina, Malaysia, Filippinene, Taiwan og Thailand. I Singapore har Nordeas kunder allerede tilgang til det fullstendige tjenestetilbudet fra Nordea Singapore. "Det er et behov for lokale banktjenester i mange asiatiske land," sier Petri Sandell, filialsjef for Nordea Singapore. "Et bredt nettverk, allsidige lokale banktjenester, nye kontoer og lokal støtte er nå tilgjengelig for Nordeas bedriftskunder," fortsetter Sandell. Standard Chartered Bank er en internasjonal bank basert i London som fokuserer på utviklingsmarkedene i Asia, Afrika, Midtøsten og Latin- Amerika. For ytterligere informasjon: Timo Jalamo, Global Network Management Nordea, +358 9 165 52334 timo.jalamo@nordea.com Tore Westhrin, Media Relations, +47 22 48 6365 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/19/20010919BIT00660/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/19/20010919BIT00660/bit0002.pdf

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com