Ny sjef i Nordea Markets

Thorodd Bakken (39) tar over som sjef for Nordea Markets' rente- og valutaavdeling. Han overtar etter Jan Pollestad som har ledet avdelingen i 15 år. Bakken kommer fra stillingen som leder av rentebordet i SEB med ansvaret for renter, valuta, fixed income og råvarer.

- Nordea er den banken i Norden som er sterkest posisjonert, og som har de forutsetningene som skal til for å bli vinneren fremover. Vi har den største forvaltningskapitalen og den beste kredittkvaliteten. I tillegg er det en stor fordel å være et meglerhus i en stor bank. Slik som verden utvikler seg, vil vi være avhengige av å ha en stor kapitalbase, tilgang til ressurser og lange, gode relasjoner med kundene for å oppnå suksess Det er et utgangspunkt jeg gleder meg til å jobbe videre med, sier Bakken.

Bakken har studert matematikk og er utdannet fra Universitet i Oslo og University of Vermont. Etter studiene begynte han som trainee i Citibank. Deretter fulgte et par år i Marsh & McLennan Companies hvor han jobbet med konsulenttjenester rundt risikostyring. I 2002 begynte Bakken i SEB som FX Sales i Oslo, og ett år senere flyttet han til København for å bygge opp et valutameglerbord der. Året etter overtok han ansvaret for hele meglerrommet i København inntil han i 2006 tok over rentebordet for SEB i Norge med ansvar for renter, valuta, fixed income og råvarer. I mai i år begynte han hos Nordea. Bakken er gift og har to barn.

Jan Pollestad gir stafettpinnen videre
Etter mange år som leder for Markets' valuta- og renteavdeling i Norge, har Pollestad valgt å gi stafettpinnen videre.

- Det er en tid for alt. En tid for å bygge opp og utvikle, og en tid for å slippe nye krefter til for å ta organisasjonen videre. Etter 15 år i samme posisjon har jeg kommet til at det er på tide å tre tilbake og finne nye utfordringer. Det var vært en fantastisk reise i et meget kompetent miljø som jeg føler med stolt av å ha vært en del av i så mange år sier Jan Pollestad.

Administrerende direktør i Nordea, Gunn Wærsted takker Pollestad for hans innsats.
- Jan Pollestad har i alle disse årene vært en sentral bidragsyter i forhold til å etablere en ledende Markets-organisasjon innen valuta- og renteprodukter i Norge for Nordea. Etter mange år i Markets ønsker han nå å gjøre noe annet. Vi ønsker han lykke til videre, og sier samtidig velkommen til Thorodd Bakken, sier Wærsted.

For mer informasjon:

Thorodd Bakken, Leder for rente- og valutaavdelingen i Nordea Markets Norge, mobil: 93227445
Jan Pollestad, avtroppende leder for rente- og valutaavdelingen i Nordea Markets Norge, mobil: 91713823
Thomas Sevang, Informasjonssjef i Nordea Norge, mobil: 92601756

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com