Tidenes eiendomshandel for Nordea Liv

Nordea Liv og Steen & Strøm har inngått avtale med Olav Thon Eiendomsselskap om salg av alle aksjer i eiendomsselskapet Åsane Storsenter i Bergen for 1.928 millioner kroner. Nordea Livs eierandel er 50,1 prosent. – Dette er vår største eiendomshandel noensinne, og vi er svært tilfreds med å kunne overlate ansvaret for kjøpesenteret til en meget profesjonell aktør, sier investeringsdirektør for eiendom i Nordea Liv, Nils Arne Gundersen.

Nordea Liv ble eier av tidligere Åsane Senter i 2002. I 2007 ble dette senteret slått sammen med nabo-senteret Arken, som var eid av Steen & Strøm. Sammen etablerte Nordea Liv og Steen & Strøm Åsane Storsenter med et areal på ca 50.000 kvadratmeter, fordelt med forretninger, kontorer og parkering. Steen & Strøm har hatt det operative ansvaret for driften.

Åsane Storsenter er blant landets største kjøpesentre med en brutto omsetning i 2015 på ca 1,5 milliarder kroner. I bydelen Åsane, som er den største i Bergen med ca 40.000 innbyggere, representerer Åsane Storsenter og omliggende institusjoner det naturlige sentrumsområdet for befolkningen. Også for innbyggerne i kommunene nord for Bergen er Åsane Storsenter et attraktivt mål for innkjøp til husholdningene.

- Vi er stolte over å ha bidratt til den utvikling som har funnet sted i kjøpesenteret siden vi kom inn som eier. For Nordea Liv og for våre pensjonskunder har de løpende leieinntektene bidratt positivt til stabil og god avkastning, opplyser Nils Arne Gundersen.

- Potensialet for ytterligere vekst i Åsane Storsenter er betydelig. Vi er overbevist om at Olav Thon Gruppen med sine ressurser og lange erfaring fra kjøpesenterutvikling i Norge vil ta hånd om driften på en meget god måte, til beste for leietakerne og for alle som vil besøke senteret i årene som kommer.

- Nordea Liv har tro på eiendom som investeringsområde, og har fokus på objekter med sentral beliggenhet i de fire største byene. At vi ved denne anledningen kan realisere verdiene i Åsane Storsenter viser at denne strategien har verdi for våre kunder, sier Nils Arne Gundersen.

Fakta om Nordea Liv
Nordea er Nordens største finanskonsern. Nordea Liv Norge tilbyr livs- og pensjonsforsikringer til bedrifter og private kunder. Forvaltningskapitalen utgjør 103,0 milliarder kroner, hvorav investeringer i eiendom utgjør ca 6,1 milliarder kroner.
Av samlet forvaltningskapital i selskapet inngår 49,6 milliarder kroner i kundeporteføljer for produkter med rentegaranti, 44,3 milliarder kroner i kundeporteføljen for produkter med investeringsvalg og 9,1 milliarder kroner i eiers portefølje.
Nordea Liv har ca 17.000 bedriftskunder og ca 253.000 privatkunder. Selskapet har 245 fast ansatte medarbeidere i Bergen, Oslo, og Trondheim. Produktene selges gjennom Nordeas og Trygs kontorer, samt uavhengige forsikringsmeglere og -rådgivere. Randi Marjamaa (40) har vært adm. direktør siden september 2016.

Kontaktperson:

Investeringsdirektør for eiendom i Nordea Liv, Nils Arne Gundersen           Tlf. 47 91 80 48

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, kontorer på ca. 650 forskjellige steder og er blant de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Mer informasjon: www.nordea.com