NIB finansierer utvikling av grønne kontorer i Oslo

NIB og Bane NOR Eiendom AS har skrevet en sjuårs avtale om å finansiere byggingen av et nytt kontorbygg i Oslo.

Lånet på NOK 350 millioner er en del av Bane NORs investering i et nytt hovedkontors bygg i Oslo sentrum.

Bygningen vil gi rundt 22 000 kvadratmeter kontorområde, med plass til opptil 1 400 ansatte. Kontorbygget vil erstatte de fleste av selskapets nåværende kontorer, noe som vil resultere i en konsolidert arbeidsstyrke og energisparing. Prosjektet er allerede under bygging og vil stå ferdig tidlig i 2019.

Bane NORs nye hovedkontor vil bli sertifisert som "Excellent" på BREEAM-NOR-skalaen, en norsk tilpasset sertifisering på linje med den verdensledende "Building Research Establishment Environmental Assessment Method". Kontorbygget vil bli utstyrt med solcellepaneler samt automatiseringssystemer for oppvarming og kjøling samt håndtering av overvann.

– Dette er det første BREEAM-NOR Excellent-sertifiserte prosjektet NIB har finansiert, og det vil bli et av Norges mest effektive og miljøvennlige bygg, sier Henrik Normann, NIBs konsernsjef og CEO.

– Vi er veldig stolte over vår nye, moderne og bærekraftige bygning i Schweigaards gate 33, og vi er fornøyd med å ha inngått denne låneavtalen med NIB, som helt og holdent er i tråd med vår bedriftsstrategi, sier Petter Eiken, administrerende direktør i Bane NOR Eiendom.

Bane NOR Eiendom AS er et datterselskap av statseide Bane NOR SF. Bane NOR Eiendom eier, utvikler og styrer jernbaneeiendom i Norge, er landets ledende utvikler av kollektivknutepunkt og er i tillegg en viktig aktør i utviklingen av offentlige rom og byområder.

NIB er en internasjonal finansinstitusjon som eies av åtte medlemsland: Danmark, Estland, Finland, Island, Latvia, Litauen, Norge og Sverige. Banken finansierer private og offentlige prosjekter i og utenfor medlemslandene. NIB har den høyest mulige kredittvurderingen, AAA/Aaa, hos de ledende kredittvurderingsinstitusjonene Standard & Poor's og Moody's.

For ytterligere informasjon kontakt

Stefán Jón Fridriksson, Senior Manager, Lending, tlf. +358 10 618 0512, stefan.jon.fridriksson@nib.int

Lisa-Maria Altenberger, Communications Unit, tlf. +358 10 618 0234, lisa-maria.altenberger@nib.int

Tags: