Fondskundene investerer pengene sine i Norge

Småsparerne la bak seg nok en sterk måned i desember. OPEC-samarbeid og optimisme mot slutten av året bidro til at hele 173 millioner ble nettotegnet i fond i desember. Dette er en av de sterkeste månedene i 2016.

Statistikk fra Nordnet viser en ny sterk nettotegning i aksjefond. Totalt kjøpte privatpersoner, via investeringsbanken Nordnet, fond for 173 millioner i løpet av desember 2016. Dette er tall som er sterke og den positive trenden etter sommeren fortsetter. Mens november ble en måned preget av uro rundt presidentvalget i USA, styrker optimismen i desember trenden om at nordmenn sparer mer og mer i aksjefond. Listen over de mest populære fondene gjenspeiler en høyere risikoappetitt blant Nordnet-kundene.

Overvekten av fondene som ble kjøpt i desember er Norge-fond. Topp 4 fondene er norske fond, både passive og aktive. Jeg tror det gjenspeiles i en økende optimisme rundt finans-, lakse- og oljesektoren. Norge er generelt godt posisjonert for å delta i det positive momentet som skapes rundt oljeprisen og Trump sine ambisjoner om å doble veksten i USA, sier investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

Listen over mest solgte fond bærer preg av salg av obligasjons- og biotechfond. Med stigende renter vil obligasjoner bli mindre attraktivt, og Trump har hengt seg på Hillary sine tidligere uttalelser om at prisinflasjonen innen medisin skal dempes, sier Tom Hauglund.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
NORDNET SUPERFOND NORGE STOREBRAND VEKST
FORTE NORGE DELPHI NORDIC
ALFRED BERG GAMBAK FORTE TRØNDER
STOREBRAND INDEKS ALFRED BERG LANG OBLIGASJON
DNB NORDIC TECHNOLOGY KLP OBLIGASJON
KLP AKSJE VERDE INDEKS DNB HELATH CARE
DNB NAVIGATOR SEB CONCEPT BIOTECHNOLOGY
DNB GLOBAL INDEKS HOLBERG TRITON
KLP AKSJE GLOBAL INDEKS HOLBERG LIKVIDITET
STOREBRAND GLOBAL MULIT CARNEGIE SMB

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Tags: