Fondskunder skremt av handelskrig

Nordnet-kunder solgte fond for 97 millioner kroner netto i mars. Negative nyheter om global handelskrig samt kraftig fall i amerikanske IT-aksjer skremmer fondskundene.

Statistikk fra Nordnet viser at nettosalget av aksjefond fortsatte i mars: 74 millioner er nettosolgt av aksjefond i mars, nesten like mye som i februar (88 millioner i nettosalg). Kombinasjonsfond ble nettosolgt for 23 millioner. For rentefond var nettoen null.

– Vi må to år tilbake for å finne to måneder på rad med nettosalg av aksjefond blant våre kunder, sier Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet.

Norske og globale aksjer falt 2–3 prosent i mars. Kursfallet skyldes dels nyheten om at USA øker tollsatsene på importvarer fra Kina og en del andre land. Meldinger om at Facebook har fått misbrukt personopplysninger fra over 50 millioner brukere ble også dårlig mottatt i aksjemarkedet, og førte til betydelige kursfall blant amerikanske teknologiselskaper i mars.

Litt for lettjente penger?

Spareøkonomen mener at fondskundene har vært bortskjemt med jevn og god verdistigning på aksjefondene sine i mange år.

– Jeg vil nesten si at det var vært lettjente penger i aksjemarkedet etter finanskrisen i 2009, i den forstand at oppgangen har vært uvanlig lang og sterk. Markedet var overmoden for en korreksjon nå. Husk på at globale aksjemarkeder hadde steget 14 måneder på rad, før vi fikk korreksjonen i februar – dette er den lengste oppgangsperioden siden 1960-tallet, fortsetter han

Sættem mener fondskunder må tåle slike korreksjoner.

– Dette er en del av spillet. Det er jo disse svingningene som gjør at fondskunder og aksjeinvestorer kan regne med å få en høyere avkastning enn i banken på lang sikt, sier han, og legger til at han råder langsiktige fondskunder til å bli sittende gjennom uroen.

Indeksfond mest kjøpt i mars

Det er to indeksfond som er mest kjøpt blant Nordnets kunder i mars: KLP AksjeGlobal Indeks V og Nordnet Superfondet Norge, fulgt av et rentefond, Forte Obligasjon.

Mest kjøpte fond i mars:

KLP AksjeGlobal Indeks V
Nordnet Superfondet Norge
FORTE Obligasjon
SEB Norway Focus Fund C NOK
JPM US Technology A (dist) USD
Landkreditt Høyrente
Fondsfinans Kreditt
FORTE Trønder
Landkreditt Utbytte
DNB Aktiv Rente

Mest solgte fond i mars:

DNB Global Indeks
SKAGEN Kon-Tiki A
SEB Eastern Europe Small Cap C
Delphi Nordic
SKAGEN Vekst A
DNB Teknologi
SKAGEN Global A
Nordea Norge Verdi
Handelsbanken Norge
Holberg Likviditet

For mer informasjon, kontakt
Bjørn Erik Sættem| Spareøkonom i Nordnet | tlf: 920 45 330 | mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Tags: