Laster opp tross børsturbulens

Februar var preget av renter og makrofokus. Oslo Børs stengte februar på 819, som er opp 1 % fra januar. Nordnets privatkunder nettokjøpte aksjer for hele 354 millioner i februar.

Februar ble en volatil måned. Fokuset på de lange rentene preget børsene, grunnet frykt for stigende inflasjon og enorme stimulus-pakker fra FED, samt Trump sin nye skattereform. Sterke lønnstall satte fart på den 10–årige renten i USA, som på det høyeste var helt oppe i 2.95 %. Nyhetsbildet har også vært preget av rapportering for fjerdekvartalstall. Oljeprisen har vært svak gjennom februar, og falt 4 USD i januar til 64.72.

-       Norsk Hydro, Sp1 SMN og Norwegian var de mest kjøpte aksjene i februar. Norsk Hydro har vært mer volatil, og den seneste nyheten i Brasil har preget aksjen negativt. Norwegian er tilbake på kjøpslisten. Aksjen testet et viktig støttenivå på 170kr. Jeg anser det som et nøkkelnivå for aksjen, og hvis den faller under det så ser det skummelt ut for aksjen teknisk, sier investeringsøkonom Tom Hauglund.

-       På salgssiden havner Marine Harvest og Golden Ocean på topp denne måneden. Sjømatsektoren har levert svake fjerdekvartalstall, men sektoren har vært veldig sterk til tross for svake tall. Marine Harvest er nesten opp 20 kr i februar, så kundene våre har brukt oppturen til å vekte seg ned, sier Tom Hauglund.

De mest omsatte aksjene I februar var Statoil, NHY og Norwegian.

-       Kundene våre hadde store OBX-aksjer som mest omsatte aksjer i februar. Når volatiliteten blir så høy som i februar er det et mønster at kundene søker seg til likvide aksjer. Det så vi tydelig tegn på i februar også, sier Tom Hauglund.

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
NORSK HYDRO 48 045 967
SPAREBANK 1 SMN 43 825 035
NORWEGIAN AIR SHUTTLE 41 800 275
STATOIL 26 275 268
POLARCUS 20 900 522
EUROPRIS 20 193 175
AKER BP 18 035 081
SUBSEA 7 15 168 225
STOREBRAND 14 529 344
NORDIC NANOVECTOR 13 004 383
Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
MARINE HARVEST -43 094 856
GOLDEN OCEAN -15 492 983
PROTECTOR FORSIKRING -11 966 101
REC SILICON -11 523 780
KONGSBERG GRUPPEN -10 424 030
SALMAR -10 379  094
ORKLA -8 527 657
BAKKAFROST -8 112 539
NEL -8 081 744
PGS -7 703 782
Mest omsatte norske aksjer Omsetning kr
STATOIL 416 827 552
NORSK HYDRO 354 589 228
NORWEGIAN AIR SHUTTLE 337 118 382
MHG 306 068 773
AKER BP 237 238 951
YARA 231 607 064
DNO 208 607 064
STOREBRAND 175 986 033
GOLDEN OCERAN 172 986 033
REC SILICON 162 689 115

Kilde
: Nordnet og Oslo Børs.

For mer informasjon kontakt:
+47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no | Twitter: @TomNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Tags:

Sitater