Nervøse fondssparere ga rekordomsetning og renterush

Sjelden har det gamle uttrykket “sell in May and go away” stemt bedre for mai måned. En kraftig nedtur på børsen gjorde at fondssparerne lempet ut aksjefond og dyttet pengene over i tryggere rentefond, viser statistikk fra Nordnet.

Statistikken viser at fondssparerne i Nordnet nettokjøpte fond for 48,5 millioner kroner. Det ble imidlertid nettosolgt aksjefond for 53 millioner og nettokjøpt rentefond for 100 millioner. Omsetningsrekorden i Nordnet ble slått med hele 37 prosent.

- Det er tydelig at fondssparerne fått det ekstra travelt i mai med å få pengene over i tryggere havner enn aksjemarkedet. Når vi ser på utfallet i markedet kan vi ikke si annet enn at det var et smart trekk. Sparerne tar ikke sjansen på å gjenoppleve uroen vi hadde i fjor sommer, sier Spareøkonom i Nordnet, Sissel Olsvik Vammervold.

Det er fortsatt høyrentefondene som tiltrekker seg mest penger. Så langt i år har disse fondene gitt avkastning på mellom 4,5 prosent og 9 prosent og det er Alfred Berg Høyrente som har gått best og dermed tiltrukket seg mest penger, men Holberg Kreditt og Arctic High Return er også populære.

- Arne Eidshagen som forvalter Alfred Berg Høyrente må ha det travelt om dagen med å finne nye investeringer dersom tallene fra fondssparerne i Nordnet er representativt for hvordan befolkningen sparer nå, sier Sissel Olsvik Vammervold.

I tillegg til høyrentefond har fondssparerne fått med seg at biotekfond har gitt solid avkastning siste halvår.  De to beste fondene siste 6 måneder dukker nå opp på listen over mest kjøpte fond.

- Biotekfond er risikable investeringer. Når vi ser spesielt risikable fond på topplistene, vet vi at det ikke tar lang tid før de figurerer på listen over mest solgte. Det er ikke den langsiktige sparingen som blir lagt til denne typen fond, sier Sissel Olsvik Vammervold.

Fondssparerne vektet seg kraftig ned i norske fond i mai. De tre mest solgte fondene var alle Norge fond.

- Norske fondssparere har mest penger i norske fond og når man da vil flytte pengene sine over i renter, er det naturlig at de norske fondene blir skadelidende, påpeker Sissel Olsvik Vammervold.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
1 Alfred Berg Høyrente 1 Storebrand Vekst
2 UBS Equity Fund Biotech 2 Warren Wicklund Norge
3 Holberg Kreditt 3 DNB SMB
4 Arctic High Return Class A 4 Fidelity Thailand
5 Franklin Biotech Discovery Fond 5 Holberg Likviditet
6 Danske Invest Glbl. Em. Mkts Small Cap 6 Danske Invest Global Emerging Markets
7 Aberdeen Asian Smaller Comp. 7 DNB Nordic Technology
8 Fram Global 8 Öhman Varumärkesfond
9 Skagen Høyrente 9 DNB USA
10 DNB Obligasjon I 10 JP Morgan US Technology

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge for mai måned.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge,
Tlf dir : +47 23 33 30 12, Mob: +47 907 82 282, E-post:sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no
Pressebilder: http://org.nordnet.se/en/news/newsroom/images/press-images

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.