Private investorer: Spekulerer i svingninger og børsnedgang.

Privatpersoner som handler børsnoterte fond posisjonerer seg for større svingninger, økt usikkerhet og børsnedgang. Det viser statistikk over privatpersoners handel med børsnoterte fond i september.

En sterk utvikling i aksjemarkedet i september bidro til at privatpersoner som handler med børsnoterte fond tok gevinster. Seks av de sju mest solgte børsnoterte fondene i september var såkalte Bull produkter. Med Bull produkter menes børsnoterte fond som stiger i verdi når børsen stiger. Listen over de mest kjøpte fondene domineres derimot av børsnoterte Bear produkter, det vil si børsnoterte fond som stiger i verdi når børsen faller.

- Privatpersoner har tatt gevinst på sine investeringer i Bull produkter etter en kraftig opptur i aksjemarkedet i september. Samtidig har de kjøpt Bear produkter og dermed posisjonert seg for børsnedgang, forteller Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

Nordnet lanserte i september en egen markedsplass for børsnoterte fond. Målet er å gjøre det enklere for private investorer og finne fram til, og vurdere de rundt 1.500 børsnoterte fondene som er notert på de nordiske børsene, i USA og Tyskland. Og det kan virke som privatpersoner nå lettere finner fram til mer eksotiske investeringer. På listen over de mest kjøpte fondene i september finner vi blant annet et fond speiler utviklingen i den såkalte VIX-indeksen. VIX-indeksen, også omtalt som Uro-indeksen, måler svininger og volatilitet på børsen.

- Dersom du forventer større svingninger og økt usikkerhet på børsen kan du kjøpe ETF’er som speiler utviklingen på den såkalte VIX-indeksen. Dersom svingningene i aksjemarkedet øker så tjener du penger på dette, sier Anders Skar.

En annen interessant investeringsmulighet som tidligere ikke har vært veldig vanlig for privatpersoner å investere i, men som er på listen over de mest kjøpte i september er Bull Yara. Bull Yara er et børsnotert sertifikat som speiler utviklingen i Yara aksjen, men med to ganger giring. Investerer du i Bull Yara vil du få 2 % avkastning når Yara aksjen gir 1 % avkastning.

- Børsnoterte sertifikater som speiler utviklingen i enkeltaksjer med giring er en relativt ny investeringsmulighet for privatpersoner, og vi merker gradvis en økende interesse blant kundene for slike typer produkter. I Norge kan du kjøpe slike sertifikater for Yara, Statoil, Orkla, og DnB NOR aksjen. Det finnes både bull og bear sertifikater, det vil si at det er mulig å tjene penger uansett hvilken vei aksjen beveger seg, sier Anders Skar.

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 310.000 kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland i september måned.

Kilde: Nordnet | For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16, +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Vedlegg: Mest kjøpte og solgte børsnoterte fond (ETF’er) og børsnoterte sertifikater (ETN’er) i september 2010:

Mest kjøpte Underliggende Gearing Forvalter/emittent
1 XACT Derivat BEAR OBX25 -200 % XACT ETF
2 XACT BEAR OMXS30 -150 % XACT ETF
3 BEAR OMX X4 C OMXS30 -400 % Commerzbank ETN
4 BEAR OMX X3 H OMXS30 -300 % Handelsbanken ETN
5 ISHARES EO CORP.BD DZ iBoxx EUR Liquid Corporates
iShares ETF
6 DJ STOXX 600 TELECOM EX STOXX® 600 Telecom Index
7 DB X-TRACKERS DJ STO.600 FOOD & BEV. STOXX® 600 Food & Beverage Index
DB X-Trackers ETF
8 IPATH S&P 500 VIX SHRT-TERM, VXX VIX (Volatilitet)
Ipath ETF
9 DB X-TRACKERS MSCI RUS.C.I.ETF MSCI Russia Capped Index E
10 BULL YARA HA Yara 200 % Handelsbanken ETN

Mest solgte Underliggende Gearing Forvalter/emittent
1 XACT BULL OMXS30 150 % XACT ETF
2 XACT BULL 2 OMXS30 200 % XACT ETF
3 XACT DERIVAT BULL OBX25 200 % XACT ETF
4 XACT BEAR 2 OMXS30 -200 % XACT ETN
5 BULL OMX X4 C OMXS30 400 % Commerzbank ETN
6 PROSHARES ULTRAPRO SHORT QQQQ Nasdaq-100 Index -300 % Proshares ETF
7 BULL OMX X3 H OMXS30 300 % Handelsbanken ETN
8 DB X-TRACK.DJ ST.600 B.RES.ETF STOXX® 600 Basic Resources Index
9 ISHARES-DJ EURO ST. V. DZ Dow Jones EURO STOXX® Large Cape Value Index
iShares ETF
10 XACT OMXS30 OMXS30
XACT ETF

Nordnet er en nordisk bank for investeringer og sparing, som gir kundene kontroll over pengene sine. Vi er 350 ansatte i Norge, Sverige, Danmark og Finland som jobber sammen for at Nordnet skal bli førstevalget for sparing og investeringer i Norden.