Rekordtegning i fond i juli

Norske fondssparere har ikke ligget på latsiden i juli. Statistikk fra Nordnet Bank viser at nettotegningen var den største noensinne, og fondsomsetningen knapt 20 prosent lavere enn i juni.

Fondssparere hos Nordnet nettokjøpte fond for hele 188 millioner kroner i juli. Nesten tre fjerdedeler fant veien til aksjefond, mens resten gikk i rente- og kombinasjonsfond.

- Nettotegningen på 188 millioner er det høyeste vi har hatt på en enkeltmåned noensinne, forteller Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge. Han opplyser samtidig at juli var spesiell, og at dette ikke nødvendigvis betyr at nordmenn har fått aksjefondsfeber. Vi har hatt bra kundetilstrømning i sommer, herunder flere større kunder som har investert i fond og som dermed påvirker statistikken. Renser vi bort dette ser vi fortsatt en positiv og betydelig strøm av penger til både rente- og aksjefond, men på mer normale nivåer, sier han.

De to mest kjøpte aksjefondene i juli er begge indeksfond. Nordnet Superfondet Norge var mest kjøpt, og DNB Global Indeks det tredje mest kjøpte fondet. Mellom de to indeksfondene finner vi rentefondet KLP Pensjon II. Listen over de ti mest kjøpte fondene i juli inneholder hele fire fond fra SKAGEN. Dette skyldes at Skagen Fondene ble lagt til på Nordnets fondsplattform i starten av måneden, opplyser Skar.  Av de ti mest solgte fondene i juli finner vi fire high-yield fond på listen. De mest solgte fondene i sommervarmen var derimot Franklin Biotech Discovery og Arctics norske aksjefond.

- Det er positivt at indeksfond øker i popularitet og topper listene etter debatten rundt skapindeksfond og avgifter i fond tidligere i sommer. Nordmenn har over 95 prosent av deres fondskroner plassert i aktive fond, og det er for mye, sier Anders Skar i Nordnet. Skar mener også det er positivt å se at fondssparerne selger seg ned i høyrentefond som investerer i mer risikable obligasjoner. Dette beviser at fondskundene følger med og er bevisste når de plasserer pengene sine. Risk-Reward for high-yield investeringene var lenge veldig god, men har gradvis blitt redusert. De private fondssparerne har sett dette og vekter derfor ned i fondsklassen, avslutter han.

Mest kjøpte fond i juli
  8. Nordea 1 –European High Yield Bond
  9. Landkreditt Extra
  10. UBS Bond Fund – Euro High Yield

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 58.800 kunder i Norge for juli måned.

For mer informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder, 959 222 77
E-mail: anders.skar@nordnet.no | Twitter: @AndersNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 519,400 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Tags:

Sitater

Nettotegningen på 188 millioner er det høyeste vi har hatt på en enkeltmåned noensinne.
Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge
Det er positivt at indeksfond øker i popularitet og topper listene etter debatten rundt skapindeksfond og avgifter i fond tidligere i sommer. Nordmenn har over 95 prosent av deres fondskroner plassert i aktive fond, og det er for mye.
Anders Skar i Nordnet