Storkjøp av aksjefond i knallsterk januarmåned

Nordnets fondskunder lot seg friste av stigende børser i januar, og kjøpte aksjefond med begge hender. Spesielt norske aksjefond var populære.

Etter en traurig høst, har aksjemarkedene fått en rakettstart i 2019. Nordnets privatkunder nettotegnet fond for 238 millioner kroner i januar. Aksjefond ble kjøpt for 180 millioner, rentefond for 46 millioner og kombinasjonsfond for 12 millioner. Vi må tilbake til januar 2018 for å finne større nettokjøp av fond blant Nordnets kunder.

På topp-tre listen over de mest kjøpte fondene finner vi norske aksjefond: Nordnet Superfondet Norge, Forte Trønder og Alfred Berg Gambak.

- Norske fondskunder liker norske aksjefond. Hjemmemarkedet er kjent og kjært. Hver fjerde krone nordmenn har plassert i aksjefond står i fond som investerer på Oslo Børs, forteller Bjørn Erik Sættem, spareøkonom i Nordnet. Han understreker at norske aksjer kun utgjør 0,3 prosent av verdens børsverdier, og at det derfor er viktig å ha mesteparten av fondsporteføljen i internasjonale fond for å spre risikoen.

Selv om januar ble en sterk måned på Oslo Børs, med en oppgang på 4,5 prosent, steg børsene i de fleste andre land enda mer. Verdensindeksen steg 7,5 prosent (i dollar). Den amerikanske S&P 500-indeksen hadde sin beste januarmåned siden 1987, etter en oppgang på nesten 8 prosent.

- Overrasket over hvor raskt stemningen har snudd

Jeg er overrasket over hvor raskt stemningen har snudd på verdens børser. Før jul var det temmelig dystert i aksjemarkedene. Nå er det nesten partystemning, sier Sættem.

Han legger til at det ikke er en enkelt hendelse som har sørget for at stemningen har snudd.

Det er vanlig at aksjemarkedene overreagerer både på oppsiden og nedsiden. Det virker som at investorene i romjulen plutselig bestemte seg for at aksjekursene hadde falt for mye, og at fremtidsutsiktene ikke var så svake som kursene tilsa.

Fremdeles er de fleste økonomer enige om at det blir lavere vekst i verdensøkonomien i år, men det ligger en oppside i at USA og Kina kan finne en løsning på handelskrigen. Positivt er det også at den amerikanske sentralbanken har signalisert en ”vente og se-holdning” til videre renteøkninger. Det er gode nyheter for aksjemarkedet, avslutter spareøkonomen.

Topp 10 nettokjøpte fond i januar:

Nordnet Superfondet Norge
FORTE Trønder
Alfred Berg Gambak
KLP AksjeGlobal Indeks
KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks
Fondsfinans Kreditt
FORTE Obligasjon
Nordnet Smart 15
KLP FRN
DNB Global Indeks

Topp 10 nettosolgte fond i januar:

DNB Health Care
Pareto Investment Fund
DNB Teknologi
Delphi Nordic
SKAGEN Global
Storebrand Global Multifactor
BGF World Technology
SKAGEN Vekst A
Franklin Technology
Landkreditt Høyrente

Bjørn Erik Sættem, Spareøkonom i Nordnet
Mail: bjorn.saettem@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.