Største aksjekjøp blant privatinvestorer siden 2012

Oslo Børs Hovedindeks falt 2 prosent i september, etter et fall på 7% i august. Dette vekket kjøpslysten hos privatinvestorer som handler gjennom Nordnet som kjøpte norske aksjer i et omfang ikke sett siden april 2012. Utenlandske aksjer ble solgt.

Samlet sett nettokjøpte kunder av Nordnet norske aksjer for 184 millioner i september. De mest kjøpte aksjene var Seadrill og Storebrand, som begge også kom høy på listen over de mest handlede aksjene gjennom måneden. På tredjeplass kom imidlertid pessimist-fondet XACT Derivat Bear.

- Børsuroen i høst har tydelig vekket interessen til norske privatinvestorer sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Vi har ikke sett så store nettokjøp av norske verdipapirer siden første kvartal 2012, som for øvrig markerte starten på den oppgangsperioden som varte frem til børstoppen første kvartal i år.

- Samtidig ser vi at det børshandlede bear-fondet er veldig populært. Mange benytter denne til å sikre sin portefølje mot ytterligere nedside på børsen, sier Strøm.

Mens norske aksjer ble kjøpt nettosolgte Nordnetkundene utenlandske aksjer for 30 millioner i september. Det var aksjer notert i SEK og Euro som ble mest solgt, mens tyske Volkswagen gikk mot strømmen og var mest kjøpte utenlandske aksje blant privatinvestorene i september.

- Skandalen i Volkswagen har ført til kursfall i en størrelsesorden vi sjelden ser i slike store og trauste industrikonsern. Volkswagen er et kjent navn i Norge, og mange har nå benyttet kursfallet sjansen til å kjøpe aksjen. Det er jo like lett å handle kjente utenlandske selskaper som de norske sier Karl Oscar Strøm i Nordnet.

Mest handlede aksjer            Andel av omsetning
Statoil 12,55 %
XACT Derivat BEAR 12,04 %
Seadrill 8,07 %
Norsk Hydro 6,39 %
Norwegian Air Shuttle 4,38 %
DNB 4,16 %
Marine Harvest 3,76 %
Storebrand 3,10 %
XACT Derivat BULL 3,04 %
REC Silicon 2,95 %

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Seadrill 28 045 999
Storebrand 25 168 697
XACT Derivat BEAR 23 176 109
Scatec Solar 10 542 021
Royal Caribbean Cruises 9 809 666
Thin Film Electronics 8 124 030
Norwegian Air Shuttle 8 044 917
Höegh LNG Holdings 7 259 795
Dolphin Group 7 052 802
Veidekke 7 032 456

Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
DNB OBX -7 220 213
Lerøy Seafood Group -5 396 674
Fred. Olsen Energy -5 380 491
REC Silicon -5 002 216
Opera Software -4 993 521
SalMar -4 161 366
Prosafe -3 847 523
Borregaard -3 743 512
AF Gruppen -3 582 724
Aurora LPG Holding -2 852 412

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge

Telefon 47 922 19 068 | e-post karl.oscar.strom@nordnet.no | Twitter @KarlNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Tags:

Sitater

Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet
Skandalen i Volkswagen har ført til kursfall i en størrelsesorden vi sjelden ser i slike store og trauste industrikonsern. Volkswagen er et kjent navn i Norge, og mange har nå benyttet kursfallet sjansen til å kjøpe aksjen. Det er jo like lett å handle kjente utenlandske selskaper som de norske.
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet