Trump- og oljerally farget privat aksjehandel i november

November var preget av det amerikanske presidentvalet og OPEC-møtet. Oslo Børs snuste på all time high og var opp over 3 % fra oktober. Nordnets privatkunder nettokjøpte aksjer for 123 millioner i november. Hittil i år har Nordnet-kundene nettokjøpt aksjer for over 1,8 milliarder kroner.

Det amerikanske presidentvalget har preget markedet, og reaksjonen på børsen har vært særdeles overaskende. Rapporteringssesongen er så og si avsluttet, og det har vært presentert blandede resultater. Bank- og finanssektoren har overrasket positivt, mens flere oljeserviceselskaper sliter. Spesielt har supply-sektoren har vært gjennom tøffe forhandlinger i november.

Årets vinner, Nordic Nanovector, er Nordnet-kundenes favoritt denne måneden. De har hatt en eventyrlig utvikling i år og vi trenger ikke gå lengre tilbake i tid enn dagen Trump vant valget at aksjen handlet på 58 kroner. Nå ligger den på 115 kroner. De skal lansere nyheter på et studie i Q1 2017, og det bygger seg opp forventninger til dette, sier investeringsøkonom i Nordnet Tom Hauglund.

Oljeprisen steg fra $48,5 til $50,88 i løpet av november. Volatiliteten har vært helt enorm, og på siste handledag steg oljeprisen opp over 7 % på grunn av OPEC. Etter to år med prat har OPEC endelig blitt enige om en avtale, noe som kan markere et taktskifte i oljeprisen.

Salgslisten bærer preg av storsalg av Yara-aksjer. Nordnet-kundene tar gevinst i Storebrand som har nytt godt av en stigene finanssektor etter presidentvalget i USA. Statoil er nummer tre på salgslisten denne måneden, noe som er mer overraskende med tanke på OPEC-møtet 30. november. Utfallet var umulig å spå, men denne gangen kom de endelig til en avtale, sier Tom Hauglund.

De mest handlede aksjene i oktober var Nordic Nanovector, DNO og Rec Silicon.

DNO har svingt kraftig i takt med oljeprisen, men leverte gode tall i november. Rec Silicon er alltid høyt oppe på listene våre over mest handlede aksjer, men sliter med å finne retningen. Troen om en løsning på handelskrigen mellom USA og Kina er svekket med Trump som president, og er ikke gode nyheter for REC Silicon, sier Tom Hauglund.

For mer informasjon, kontakt:
Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 |tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Nordic Nanovector 67 081 165
Telenor 33 973 653
DNO 21 254 009
Golden Ocean Group 19 233 681
TGS-NOPEC Geophysical Company 18 941 615
Kongsberg Gruppen 17 469 342
B2Holding 17 216 054
Petroleum Geo-Services 16 921 364
Songa Offshore 14 865 810
Ocean Yield 12 520 288

Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
Yara International -73 496 394
Storebrand -46 045 834
Statoil -27 086 722
Skandiabanken -18 976 437
Norwegian Finans Holding -7 431 257
Marine Harvest -8 826 790
DNB -13 799 448
BW Offshore Limited -14 736 117
Axactor -8 598 924
Austevoll Seafood -11 093 337

Mest handlede norske aksjer Antall transaksjoner
Nordic Nanovector 16691
DNO 11564
REC Silicon 10885
Statoil 9895
Petroleum Geo-Services 7738
Questerre Energy Corporation 7106
Norsk Hydro 6980
Axactor 6579
Norwegian Air Shuttle 6335
Seadrill 6239

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.

Tags: