Lyse utsikter for skogbruket

- Regjeringen har tatt gode grep på helt sentrale områder for skognæringen, noe som utvilsomt vil medføre økte investeringer i skogkulturtiltak og økt hogst, sier adm. direktør Gudbrand Kvaal i Norges Skogeierforbund i en kommentar til statsbudsjettet som ble lagt fram i dag.

- Grunntrekkene i budsjettet er slik vi måtte forvente av en rødgrønn regjering. De har mer midler til positive tiltak over statsbudsjettet, samtidig som vi som privatpersoner får økt skatt. Den særskilte økningen i formuesskatt for skogeiere demper noe av gleden ved de positive tiltakene, sier Kvaal. Han mener at norsk skogbruk har forutsetninger for en betydelig vekst dersom rammebetingelsene er til stede, og regjeringen gir nå et meget godt bidrag som næringen skal sørge for å følge opp. Kvaal sikter her spesielt til skattefritak for erstatninger ved skogvern og skattelettelsene som er foreslått i forbindelse med skogfondsordningen. Skogeiersamvirket har de senere årene engasjert seg sterkt i natur- og utmarksbasert reiseliv. Regjeringen vil øke bevilgningene til markedsføring av norske reiseliv til 200 mill. kroner, og det vil særlig bli satset på naturbasert opplevelsesturisme, heter det i budsjettforslaget. Norge har lenge sakket akterut i sin internasjonale innsats til turistmarkedsføring. Derfor er den foreslåtte økningen gledelig. Skogbruket er en stor bruker av transporttjenester, og veistandarden har nå i flere år vært en begrensende faktor. Regjeringen forslår i budsjettet å bevilge vel 2.300 mill. kroner til samferdselsformål i 2007, hvorav i underkant av 1.500 mill. kroner til veiformål. - Dermed har regjeringen tatt igjen deler av etterslepet i forhold til Nasjonal Transportplan, noe de fortjener ros for. Det samlede etterslepet på vei etter to år er hele 665 mill. kroner, men budsjettforslaget øker forventningen til at regjeringen kommer helt i mål i forhold til planen i løpet av stortingsperioden, sier Kvaal. Mye tømmer transporteres også på jernbane, og regjeringen foreslår nå at el-avgiften for godstransport på jernbane fjernes. - Vi har lenge arbeidet for å redusere kostnadene ved jernbanetransport, og dette er et viktig signal som vil gjøre det mer attraktivt for næringen å benytte jernbanen, slår Kvaal fast.