Tømmerhogsten opp 12 prosent

Foreløpige tall viser at det i 2007 ble innmålt i alt 8,2 mill. kubikkmeter tømmer til industrielle formål her i landet. Dette er en økning fra 2006 på 12 prosent. Tall fra Norsk Ved og Statistisk sentralbyrå viser at det i tillegg ble hogd vel 3 mill. kubikkmeter ved.

Av den totale kubikkmassen på 8,2 mill. kubikkmeter er vel 6,5 mill. kubikkmeter – eller 80 prosent - omsatt gjennom skogeierandelslagene.

Rådgiver Bjørn Håvard Evjen i Norges Skogeierforbund sier at aktiviteten i skogen har vært god i mange områder, selv om det er store variasjoner mellom landsdelene.

- Når det gjelder treslag, har den største økningen kommet på gran. Og med den utviklingen vi hadde i sagtømmerprisene i fjor er det heller ingen overraskelse at det er sagtømmeret som har stått for størsteparten av økningen, sier Evjen.