Tomtefestelovens § 37 er grunnlovsstridig

Høyesterett avsa i dag dom i tre saker vedrørende Tomtefeste­lovens grunnlovsmessighet. En sak gjaldt tomtefestelovens § 37 om vederlagets størrelse ved innløsning av festetomt. Høyesterett avgjorde at bestemmelsen om at innløsning skal skje til max. 40% av tomteverdien, strider mot Grunnlovens § 105.

- Norges Skogeierforbund mener Høyesterett har skåret gjennom denne saken på en klok måte. Vi forutsetter nå at regjeringen og Stortinget snarlig vil foreta de nødvendige opprydninger, slik at tomtefeste-lovgivningen på dette punktet blir i samsvar med Høyesteretts dom, sier adm. direktør Gudbrand Kvaal i Skogeierforbundet.

Skogeierforbundet er imidlertid skuffet over at bortfester-siden tapte i de to øvrige sakene som vedrørte Tomtefestelovens §33. Begge disse sakene gjaldt spørsmålet om forlengelse av festekontrakt på uendrede vilkår.

- Denne delen av dommen innebærer en overføring av store verdier fra Bygde-Norge til sentrale strøk. Vi vil nå gå gjennom dommen, og studere Høyesteretts begrunnelse nøye, sier Kvaal.

For nærmere informasjon:

Adm. dir. Gudbrand Kvaal, tlf. 23 00 07 50/909 27 649