Vil ha 10 mrd. i krisepakke til skog- og trenæringen

- Volumet i byggenæringen og etterspørsel etter trelast er nøkkelen til aktivitet i hele verdikjeden. En fungerende finanssektor er helt avgjørende for at dette igjen skal ha et hensiktsmessig nivå, skriver seks organisasjoner i skog- og trenæringen i et brev til regjeringen, og ber om at regjeringen går inn med inntil 10 milliarder kroner til krisetiltak.

De seks organisasjonene er Norges Skogeierforbund, NORSKOG, Fellesforbundet, Maskinentreprenørenes Forbund, Treindustrien og Treforedlingsindustriens Bransjeforening.

I brevet roses regjeringen for de tiltak man allerede har satt i gang, men organisasjonene mener det i tillegg er behov for en del akutt-tiltak. Her pekes det spesielt på at tiltak innen offentlig byggevirksomhet vil kunne spille en avgjørende rolle for byggevareindustrien generelt og trelastindustrien spesielt, og til syvende og sist skogbruket.

- Vi er kjent med at svært mange kommuner har konkrete planer om investeringer i bygninger og - ikke minst - betydelige rehabiliteringsprosjekter, skriver organisasjonene og viser til at etterslepet på dette området er beregnet til 140 milliarder kroner.

- Det er derfor viktig at ekstraordinære statlige midler til kommunale bygge- og vedlikeholdsprosjekter blir øremerket for formålet. Tempo i igangsetting av prosjektene i kommunene vil være avgjørende for å redde flest mulig arbeidsplasser i skog- og trenæringen, sier styreleder Helge Evju i Skogeierforbundet. Næringen alene sysselsetter rundt 30.000 personer, men regner man inn innenlandsk videreforedlingsindustri og byggvarehandel, angår dette betydelig flere.

For at en motkonjunkturpakke til vedlikehold i kommunesektoren ikke skal fremstå som en "premiering av tidligere forsømt vedlikehold", foreslår organisasjonene at en ekstraordinær tiltakspakke fordeles på kommunene i samsvar med ordinære fordelinger etter innbyggertall og ikke etter særskilte søknadsprosedyrer.

- Da vil effekten kunne få umiddelbar virkning allerede i 1. kvartal 2009, noe som er uhyre viktig for vår næring, sier Evju.

Kontaktperson: Helge Evju, tlf. 958 87 416