Pressemelding - Futuristisk datamus for designbevisste

Report this content

Oslo, 16.03.2006. Designbevisste kan nå bruke helseargumentet for få kontorets mest futuristiske datamus. Den nye datamusen, New Consept Mouse, fra NorLink er en tohånds datamus som er designet slik at man nå jobber med musen på en ny måte. Denne tohånds datamusen gjør seg like godt på kontoret som på hjemmekontoret.

Datamusen trenger ikke lenger være kjedelig. Med sitt fremtidsrettede design med kombinasjonen av plast og aluminium er New Consept Mouse den første i sitt slag i verden. Den har en styrebrikke, som du beveger på styreplaten med fingrene og slik navigerer du deg rundt på skjermen. – Under utviklingsprosessen la vi vekt på at ergonomi ikke trenger å være kjedelig. Vi la derfor vekt på design og innovasjon i utviklingsprosessen. Selv om denne futuristiske tohånds datamusen på mange måter setter design i førersete så har den også et helsemessig aspekt. Sier Mikael Karlsen, markedsansvarlig i NorLink AS. I tilegg til den nye musestyringsenheten har den en rekke ferdigprogrammerte knapper som er tilpasset programpakken Microsoft Office. Disse knappefunksjonene, som f.eks. kopier og lim inn, er forhåndsprogrammerte i selve datamusen og den trenger derfor ingen installasjon på PCen. Knappefunksjonene gjør at man forenkler arbeidssituasjonen slik at man kan jobbe mer effektivt samtidig som arbeidssituasjonen blir mer ergonomisk riktig. Her er det ren ”Plug and Play”, man trenger ingen bistand fra dataavdelingen for å installere musen. Det er bare å koble til kabelen og begynne å bruke den. En liten finesse som kan hjelpe mange er en zoom funksjon som finnes på musens ferdigprogrammerte knapper. Denne funksjonen er til god hjelp for de som har behov for å forstørre tekst og bilder raskt og ble utviklet etter ønsker fra bl.a. fotografer, designere og svaksynte. – Vi har tidligere gjennomført undersøkelser blant et bredt utvalg av norske fysioterapeuter og osteopater. Undersøkelsen viser at denne type datamus kan bidra til å redusere ømme, ledd, slitasjeskader, hodepine, stiv nakke og evt andre musebruksrelaterte sykdommer. Selve musenavigeringen foregår med styrebrikken som er plassert sentralt på musen slik at det gir en naturlig plass for hendene og virker dermed mindre belastende. Sier Karlsen. Det som kjennetegner denne datamusen og som gjør at den er ergonomisk riktig utformet er at den har håndleddsstøtte for begge hender og selve musenavigeringen foregår med en styrebrikke. Ytterligere har musen en rekke ferdigprogrammerte funksjoner som forenkler arbeidssituasjonen. – Investeringen i vår tohånds datamus tilsvarer kostnaden ved en dags sykefravær. Dette er en rimelig investering for bedrifter og offentlige virksomheter får å få ned sykefraværet med utgangspunkt i musebruk på arbeidsplassen. Sier Karlsen. For ytterligere informasjon og vareprøver kontakt: Mikael Karlsen, Markedsansvarlig NorLink AS, Tlf: 40 00 67 70, mobil: 47 30 66 82, e-post: mikael@norlink.no.