Unionen med Sverige gjenoppstår

Lørdag 15. mars blir historisk. For første gang legges en svensk V75-lørdag utenfor nabolandets grenser. Da blir det arrangert felles svensk-norsk V75 på Momarken travbane. – Sammen er vi sterke, og jeg tror dette er fremtiden, sier toppsjefen Remy Nilsson i det svenske spilleselskapet ATG.

- Ved at vi går sammen om utvalgte arrangementer øker vi interessen hos spillerne våre både på svensk og norsk side av grensen. Dermed øker omsetningen, vi blir mer attraktive – og dette er en måte vi kan verge oss mot konkurransen fra internasjonale spillselskaper, sier värmlendingen Nilsson som er godt kjent med Momarken og norsk trav.

Som en landskamp
V75-omgangen på Momarken 15. mars blir på flere måter spesiell. Det ventes en omsetning i V75 på mer enn 100 millioner kroner. Det antas at det blir mulig å vinne så mye som 66 millioner kroner om man er så heldig å ha den eneste bongen som inneholder syv riktige. Dessuten blir det ”landskamp” i selve løpene. Det vil være en jevn blanding av norske og svenske hester i alle de syv V75-løpene, og det legges opp til en rekke aktiviteter på Momarken for å skape den rette landskampstemningen.

Spent norsk sjef
Norsk Rikstotos direktør, Harald Dørum, gleder seg til å arrangere felles svensk-norsk V75, men medgir samtidig at det byr på noen utfordringer:
- På de aller fleste områdene er Sverige og Norge like, men på et par områder skiller vi oss litt fra hverandre. I Norge har vi et noe annerledes voltesystem enn i Sverige, og vi har også den regelen at en hest kan slå noen galoppsteg på oppløpet uten å bli disket, men alle de aktive kjenner reglene ut og inn, så dette blir ikke noe problem. Jeg synes det er en ære at den første V75-omgangen utenfor Sverige blir lagt til Norge og Momarken, og fra norsk side har vi gjort en spesiell innsats mot de svenske trenerne og kuskene for å sikre oss at de gode hestene kommer. Jeg tror det blir en toppdag, sier Harald Dørum.

Innleveringsfrist som vanlig
Innleveringsfristen i V75 vil som vanlig være lørdag klokka 15.00. Alt spill skjer altså i felles svensk-norsk pott. Masse info om superomgangen på Momarken vil bli å finne på www.rikstoto.no, travsport.no, atg.se og kanal75.se i tiden fremover.

Om oss

Norsk Rikstoto er en frittstående, næringsdrivende stiftelse som ble etablert 24. september 1982 av Det Norske Travselskap (DNT) og Norsk Jockeyklub (NJ). Stiftelsen har et overordnet ansvar for all totalisatorvirksomhet og en overordnet økonomisk styring av hestesporten. Gjennom sin daglige drift skal Norsk Rikstoto bidra til å styrke hestesport, hestehold og norsk hesteavl. Norsk Rikstotos vedtekter finner du her (PDF-format).