NFF ønsker fokus på svart arbeid

Oslo likningskontor har avdekket omfattende regnskapsrot i frisørsalonger på Oslo indre øst.
– Kassaapparatet ble slått på akkurat når våre kontrollører kom inn i forretningen, forteller direktør Jan-Egil Kristiansen ved Oslo likningskontor til NRK Østlandssendingen. I følge Kristiansen er ingen av de kontrollerte bedriftene med i veletablerte kjeder eller organisert i Norges Frisørmesterforbund (NFF).

Det er frisørsalonger på Grønland, Tøyen og Grünerløkka som likningskontoret har konsentrert seg om i høst, blant annet etter tips fra publikum. Skatteinspektørene har kontrollert nærmere seksti salonger, og ni av ti salonger er tatt i regnskapsrot. Norges Frisørmesterforbund er tilfreds med at det settes fokus på svart arbeid. – Fri konkurranse under like vilkår er viktig for seriøse frisørbedrifter. Billigsalonger har ofte en pris som ikke er forenlig med sunn forretningsdrift, sier forbundspresident John Petter Aambakk.
Konkurransevridning
Norges Frisørmesterforbund oppfordrer myndighetene til å prioritere kampen mot svart arbeid. - Svarte salonger setter bransjen i et dårlig lys, og ødelegger for alle. Gode arbeidsvilkår og godt arbeidsmiljø krever også en sunn økonomi. Sunne bedrifter, økonomisk så vel som miljømessig, er en forutsetning for god rekruttering til faget, uttaler Aambakk. Forbundsdirektør Olav Eikemo synes det er uheldig at enkelte salonger svært åpenlyst ikke har fulgt lover og regler. – Frisørmesterforbundet ønsker inspeksjoner velkommen, og vi er tilfreds med at ingen av de kontrollerte bedriftene så langt har vært medlemmer i forbundet. Vi håper og tror at våre medlemmer kjemper for konkurranse på like vilkår.
Årets Frisørbedrift
I disse dager er det også jurymøte for kåring av Årets Frisørbedrift 2007. Pristildelingen foregår i Oslo Konserthus i februar. Norges Frisørmesterforbund står bak prisen, som blant annet vektlegger god bedriftskultur, sunne arbeidsforhold og revisorgodkjente regnskap.