NHOs største bransjeforening endrer navn

Norges Frisørmesterforbund (NFF) har fra nyttår skiftet navn til Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB). - Navneendringen er en erklæring om hvilke bedrifter som er med i bransjeforeningen. Frisørbedriftene står nå sammen med andre bedrifter fra tilstøtende fag og bransjer. Dette er en tidsriktig beslutning som gjenspeiler en bransjeglidning, sier direktør Olav Eikemo i Norske frisør- og velværebedrifter.

Største enkeltbransje - NFVB har nå 1 600 medlemsbedrifter, noe som gjør oss til den største enkeltbransjen i NHO-fellesskapet, målt i antall virksomheter. Medlemsbedriftene i NFVB sysselsetter vel 7 000 personer. Dette er ca 70 prosent av alle ansatte i bransjen, sier Eikemo. Norske frisør- og velværebedrifter har jobbet systematisk med verving mot nye faggrupper siden 2008. De nye faggruppene består av bedrifter innen hudpleie, negledesign og make-up. NFVB har også knyttet til seg private skoler innen frisering og hudpleie, og opplæringskontorer. Bransjeforeningen lanserte i fjor tidsskriftet SALONG Skjønnhet & Velvære. Fra før utgir NFVB fagbladet FRISØR, som er i sin 108. årgang og et av landets eldste. Logo med sterk symbolikk Norske frisør- og velværebedrifter har i anledning navneskiftet designet ny logo. Logoen skal uttrykke en sterk, dynamisk og seriøs organisasjon. Kulen er hovedlogo, og har sterk symbolikk som sentrum/kjerne/møtepunkt. Den uttrykker samtidig kraft, trygghet, soliditet. Den har ingen start eller slutt. I kulen er det to ”bølger” med myke linjer som kan gjenspeile alle bedriftene i forbundet. Designspråket til kortnavnet NFVB har en sammenhengende og stram skrifttype med særpreg, som gir en tydelig avsender. Den sammenhengende skriften er en også en metafor for foreningen - samlende, kontinuerlig, fast, trygg - og gjør også at selve skriftbildet blir enda mer egenartet og gjennomarbeidet i forhold til andre logoer. Ny nettadresse til Norske frisør- og velværebedrifter er www.nfvb.no