Karl Erik Kjelstad innstilt som ny styreformann i ODIM

(Hareid, 29. april 2008): Styret i ODIM ASA har i en innstilling overfor generalforsamlingen i ODIM ASA foreslått at Karl Erik Kjelstad tar over som styreformann i selskapet etter Bjarte Bruheim. I tillegg foreslås Martinus Brandal som ny styremedlem. Generalforsamlingen i ODIM skal velge nytt styre i ordinær generalforsamling den 20. mai.

Begge de foreslåtte styremedlemmene er konserndirektører i Aker ASA, som er ODIMs største eier i dag. Nåværende styremedlem Nils Are Karstad Lysø som også er konserndirektør i Aker ASA vil fratre sitt styreverv fra generalforsamlingen.

- Styret i ODIM ASA er glade for å kunne innstille to nye styremedlemmer med betydelig internasjonal erfaring og kompetanse fra industrien, og ser på Akers grep som et signal på en ytterligere prioritering av sitt eierskap i ODIM, sier styreformann Bjarte Bruheim.

Bjarte Bruheim har vært styreformann i ODIM ASA siden desember 2002. Siden da har virksomheten gått fra å være et forholdsvis lite selskap til å ta en sterk internasjonal posisjon som leverandør innen oljeservice. Øvrige styremedlemmer har følgende kommentar til Bruheims foreslåtte avgang som styreformann i ODIM.

- Styret i ODIM ASA vil gjerne benytte anledningen til å takke Bjarte Bruheim. Han har vært en sterk bidragsyter til den positive veksten ODIM har vært gjennom i løpet av disse årene.

- Aksjonærene har fått være med på en betydelig økning av sine verdier i ODIM. Siden introduksjonen på Oslo børs i november 2005 har markedsverdien økt fra rundt 300 millioner til om lag fire milliarder i dag. Med satsingen på det lovende dypvannsmarkedet er det forventet ytterligere vekst, sier styret i ODIM ASA.

Antallet ansatte i teknologibedriften har vokst fra om lag 100 medarbeidere i 2002 til rundt 600 ansatte ved siste årsskifte.