ODIM styrker nærheten til kundene i Asia

(Hareid, 5. mai 2009): ODIM fortsetter den strategiske videreutviklingen av virksomheten i Asia gjennom oppkjøp av Marine Services & Engineering Pte Ltd i Singapore for 10 millioner kroner, tilsvarende i underkant av to ganger 2008 EBITDA. Oppkjøpet styrker ODIMs nærhet til kundene i det raskt voksende asiatiske markedet, og vil umiddelbart tilføre en betydelig kapasitet innen After Sales & Service i regionen.

ODIM har tidligere kommunisert at selskapet ser gode markedsutsikter for After Sales & Service. Som følge av at den globale flåten av fartøy med ODIMs løsninger er mangedoblet på få år, har ODIM de siste årene satset på å etablere en sterk global After Sales & Service-organisasjon som kan tilfredsstille kundenes behov for service, oppgradering, reservedeler og opplæring lokalt hos kunden.

- Vi øker og utvikler vår After Sales & Service organisasjon i takt med veksten i ODIM for å ivareta våre forpliktelser overfor våre kunder. Med oppkjøpet av Marine Services & Engineering vil ODIM sikre en sterkere tilstedeværelse og videre vekst i Asia-regionen, sier Bjørn Roger Andersen, konserndirektør After Sales & Service i ODIM.

ODIM har lykkes med å etablere relasjoner til en rekke viktige kunder i Asia. ODIM er etablert i Kina og i Vietnam, og har i dag en mindre organisasjon i Singapore for oppfølging av leverandører samt service overfor kunder i regionen. ODIM har nylig også opprettet et salgskontor i Singapore.

- Den økende kundemassen og kontraktsstrømmen i Asia er resultatet av et systematisk arbeid over tid. I dette arbeidet har vi vært opptatt av å få på plass folk med riktig kompetanse og erfaring, samt relevante nettverk. Nå som vi har etablert oss med en betydelig styrke innen After Sales & Service i Singapore, vil sentrale forutsetninger for å lykkes i det asiatiske markedet være tilstede, sier konsernsjef Jogeir Romestrand i ODIM.