Solid resultat - spennende utsikter for nye løsninger

(Hareid, 5. mai 2009): Omsetningen i første kvartal endte på 558,2 millioner kroner, opp med 24 prosent fra tilsvarende kvartal i fjor. EBITDA ble 88,4 millioner kroner, en økning på 12,6 prosent fra første kvartal 2008. EBITDA-marginen endte på 15,8 prosent i første kvartal 2009.

Ordrereserven utgjorde 2,1 milliarder kroner pr 31. mars etter en ordreinngang på 359 millioner kroner i første kvartal 2009. Ordrereserven er omtrent på samme nivå som for 12 måneder siden og gir en relativt god visibilitet for 2009.

- ODIM presenterer et tilfredsstillende resultat for første kvartal 2009. Naval & Power leverte et rekordresultat med mer enn en dobling av både omsetning og driftsresultat. For Subsea & Deepwater Installation har det vært en positiv utvikling i ordrereserven og området er involvert i flere store anbudskonkurranser. Utsiktene for Offshore Service Vessels er mer utfordrende drevet av mangel på prosjektfinansiering og redusert lete- og boreaktiviteter, sier konsernsjef Jogeir Romestrand i en kommentar.

- ODIM vil aktivt møte de kortsiktige utfordringene ved å introdusere nye kostnadsbesparende løsninger og teknologier til kundene. ODIM har gjennom første kvartal introdusert og aktivt markedsført den banebrytende ankerhåndteringsløsningen ODIM Smart AHTS™, og tilbakemeldingene har vært meget gode. I tillegg vil ODIM fortsette å ekspandere sin virksomhet innenfor segmentet After Sales & Service. Gjennom oppkjøpet i Singapore vil vi styrke vår tilstedeværelse i det raskt voksende asiatiske markedet, sier Romestrand.