Nasjonal oppskriftskonkurranse: Fremtidens skolebrød er kåret!

Report this content

To Valdres-skoler og en skole i Sogn har gått til topps i den nasjonale konkurransen ”Fremtidens skolebrød” etter å ha danket ut over 80 oppskriftsbidrag. – Vinnerne oppfyller kriteriene om å lage grovere skolebrød, samtidig som de tilfører noe nytt eller annerledes, sier Torunn Nordbø, juryleder og daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn.

”NachOstbrød” av elever på Gaupne skule i Sogn vant klassen for salte bidrag. Brytebrødet har både linfrø og ost i seg, med dryss av knust nacho-chips på toppen. ”Grov-snurr” og ”Superbrød” fra elever på Røn skule i Valdres vant sammen klassen for søtere bidrag med sine grove bollevarianter med henholdsvis jordbærsyltetøy og kanel – og eple og kanel. ”Hjertebrød” fra Slidre skule i Valdres stakk av med den siste seieren for sitt hjerteformede rundstykke, dekorert med sesamfrø og smakssatt med gulrot og skinke. Nå håper Opplysningskontoret for brød og korn, som lanserte oppskriftskonkurransen i vinter sammen med statssekretær Ellen Birgitte Pedersen fra Helse- og omsorgsdepartementet, at noen av de ”nye skolebrødene” vil bli satt i produksjon for salg. – Opplysningskontoret ønsker å bidra til at det brukes mer grove korn og bakeriprodukter, i tråd med regjeringens ”Handlingsplan for bedre kosthold i befolkningen (2007-2011)”. Vi oppfordrer også bransjen til å la seg inspirere av konkurransebidragene til å utvikle enda flere grove bakervarer, sier Nordbø. Ungdomspanel og kvalifisert fagjury De åtte finaleoppskriftene ble i går testet ut av et ungdomspanel, før de gikk videre til hovedjuryen bestående av Ingvild Jensen (rådgiver i Helsedirektoratet), Camilla Grefsli (bakerirådgiver i Nofima Mat, tidligere Matforsk), Christian Utne (salgs- og markedsleder i Goman Bakeriet/COOP), Anne Gaarder Amland (faglærer Mat og helse, Løkeberg skole) og Torunn Nordbø (daglig leder i Opplysningskontoret for brød og korn). Vinnerne er: - ”Grov-snurr” av Marit, Ådne, Erle, Amali og Elin (6. trinn), Røn skule i Valdres - ”Superbrød” av Stine, Oda og Magnus (6. trinn), Røn skule i Valdres (kontaktperson: Marianne B. Mikalsen, tlf. 93636969, e-post: mabu79@hotmail.com) - ”Hjertebrød” av Guro Løken og Helle Anja Riste (6. trinn) Slidre skule i Valdres (kontaktperson: Marit Røvang, tlf. 61345120, e-post: marit.rovang@vestre-slidre.kommune.no - ”NachOstbrød” av Maria og Susanne (6. trinn), Gaupne skule i Sogn (kontaktperson: Ragnhild Sviggum, tlf. 47259157, e-post: rasv@skule.luster.no) Oppskriftene vil bli lagt ut på opplysningskontorets hjemmesider (www.brodogkorn.no). Bilde: Daglig leder Torunn Nordbø og prosjektmedarbeider Ragnhild Kolvereid i Opplysningskontoret for brød og korn med vinnerne i den nasjonale konkurransen ”Fremtidens skolebrød”. Foto: Nadin Martinuzzi For mer informasjon, bilder eller oppskrifter, kontakt: Torunn Nordbø, daglig leder Opplysningskontoret for brød og korn, tlf. 952 89 666, e-post: torunn@brodogkorn.no. Mer informasjon se også www.brodogkorn.no