Lun høsttakkefest med kalkun

Lun høsttakkefest med kalkun I USA feires alltid høsttakkefesten den fjerde torsdagen i november. Det er en stor høytidsdag, og den påfølgende dagen er offisiell fridag. Det er igjen tid for høsttakkefest, og amerikanerne samler venner og familie til et hyggelig måltid med kalkun på menyen. Her i landet har vi ingen tilsvarende tradisjoner med høsttakkefest, men nå som vi er vi inne i den mørkeste tiden av året er det en utmerket idé å invitere til en lun sammenkomst inspirert av den amerikanske festen. Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt har satt sammen en høstmeny med smakfull gresskarsuppe, tyttebærglasert kalkunfilet og en mektig, god sjokoladepai med nøtter. Mye kan gjøres ferdig på forhånd, slik at det ikke blir så hektisk å være vertskap. Invitér gode venner til en lun høsttakkefest med kalkun! Gresskarsuppe (8 personer) 1 gresskar 1 liter vann 2 terninger hønsebuljong 1-2 dl kremfløte ca. 1 ts salt litt revet muskatnøtt evt. litt hakket salvie eller timian (kan sløyfes) rømme eller kremfløte Sett stekeovnen på 200 °C. Del gresskaret i to og fjern frøene. Legg de halve gresskarene med snittflaten ned på en smurt aluminiumsfolie på et stekebrett. Sett brettet midt i ovnen og stek gresskarene til de er møre, ca. 3/4 time. Avkjøl gresskarene noe. Skrap ut innholdet av skallene og ha det over i en matprosessor. Tilsett hønsebuljong og fløte, og kjør det sammen til en passe tykk puré. Mengden hønsebuljong vil variere med størrelsen på gresskaret. Det samme gjelder saltmengden. Smak til med revet muskatnøtt og kvernet pepper. Suppen kan gjerne lages ferdig dagen før og bare varmes opp. Legg på en klatt rømme eller litt kremfløte i suppen ved servering. Tyttebærglasert kalkunfilet (6-8 personer) 1 kalkunfilet, ca. 1,5 kilo, gjerne med skinn 2 ss smeltet smør 1 ts salt 1/2 ts kvernet pepper Tyttebærglasur: 700 g rørte tyttebær 1 ss finhakket ingefær 1 ss sukker 1 dl presset appelsinsaft 1 dl vann ca. 3 ss appelsinlikør, f.eks. Grand Marnier (kan sløyfes) Potet- og bønnesalat: (6-8 personer) 1 kg små partypoteter 2 pk frosne selskapserter 1 bunt grønn asparges 300 g aspargesbønner 2 bokser hvite bønner 1 dl gressløk evt. vårløk 1 pk småbladsalat (Babyleaf-Asiamix) 1 dl olivenolje 3 ss balsamicoeddik 1 ts maldonsalt eller annet grovt salt 1 ts grovmalt pepper 1 dl ristede pinjekjerner og pistasjkjerner Ha alt til tyttebærglasuren i en kjele og kok opp. La glasuren boblekoke i ca. 10 minutter til den blir som en tykk saus. Kjør sammen glasuren med en stavmikser eller i en matprosessor. Legg kalkunfileten i en ildfast form med et par smørklatter under. Pensle fileten med smeltet smør tilsatt salt og pepper. Stek fileten midt i ovnen ved 180 °C. Pensle fileten raust med tyttebærglasuren etter 1/2 time. Stek videre i omtrent 1/2 time til, eller til steketermometeret viser 68 °C. La fileten hvile et kvarter før servering for at kjøttsaften skal få satt seg. Dersom fileten dekkes godt til kan den gjerne hvile opptil 1 time før servering. Resten av tyttebærglasuren serveres ved siden av kalkunfileten, på samme måte som tyttebærsyltetøy. Vask og skyll potetene og kok dem med skallet på til de er møre. Legg frosne erter, asparges og aspargesbønner i kokende vann og la dem koke i 2-3 minutter. Hell av vannet og avkjøl raskt i rennende, kaldt vann. Del potetene i to og bland poteter, grønnsaker, bønner, finhakket gressløk og salat i en bolle. Visp sammen olje og balsamicoeddik og bland inn i salaten. Dryss over salt, nykvernet pepper og nøtter og la salaten trekke smak noen minutter før servering. Sjokoladepai med nøtter Paibunn: 125 g smør 250 g siktet hvetemel 30 g sukker 2 stk. eggeplomme ca. 2 ss kaldt vann Sjokoladefyll: 3 plater kokesjokolade 4 egg 1 1/2 dl sukker 1 dl lys sirup 1/2 dl smeltet smør Pynt: 50 g pekan- og valnøtter Smuldre smør og mel og ha i sukker. Rør inn eggeplommer og vann. Bland gjerne deigen i en matprosessor. Sett deigen kaldt i 1/2 time. Kjevle ut deigen til en leiv og kle en paiform. Skjær vekk overflødig deig. Stek bunnen ved 200 °C i ca. 10 minutter til den er litt gyllen. Brekk sjokoladen i biter og smelt dem i en bolle, som står i en kjele med kokende varmt vann. Rør i sjokoladen når den er smeltet. Ha sjokoladen i en bolle sammen med egg, sukker, sirup og smeltet smør. Rør alt sammen til en jevn røre og fyll den i paiskallet. Sett paien på nederste rille i stekeovnen ved 180 °C og stek i 35-40 minutter. Legg på halve pekan- og valnøtter til pynt etter ca. 15 minutter, slik at de ikke faller ned i sjokoladefyllet. Paien kan gjerne lages dagen før servering. Denne paien er svært mektig og bør serveres sammen med pisket crème fraîche tilsatt litt melis, pisket kremfløte eller iskrem. Thanksgiving - the american way? Vil du heller feire Thanksgiving på ekte, amerikansk vis? Du finner autentiske oppskrifter på www.kalkun.no. Bildetekst 1: Gresskarsuppen lager du ferdig dagen i forveien, og bare varmer opp før servering. En rømmeklatt kan være utrolig dekorativ og gjør seg godt som pynt. Bildetekst 2: Server kalkunfilet sammen med en smakfull potet- og bønnesalat. Ingefærkrydret tyttebærsyltetøy ved siden av høyner smaken. Bildetekst 3: Denne sjokoladepaien er skikkelig mektig, og bør serveres med pisket crème fraîche eller iskrem til. Fotograf: Ivar Greftegreff Kontaktperson: Matkonsulent Anita Bakker, Opplysningskontorete for egg og hvitt kjøtt, tlf. 22 79 87 00 / 07. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=7978&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=7981&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=7982&lang=NO