Meny for vårens festdager

Meny for vårens festdager Dersom du synes det er vanskelig å planlegge en flere retters meny for mange gjester, er du ikke alene. Nå er det imidlertid hjelp å få på internettsiden www.egg.no Med våren kommer også de store festdagene som perler på en snor; Konfirmasjoner, bryllup og barnedåper. Og når noe skal feires er vi spesielt opptatt av at maten må være velsmakende og god, slik at festmåltidet blir vellykket. At hjemmelaget mat smaker ekstra godt levnes liten tvil, men hvor mye mat man skal beregne per gjest skaper desto mer hodebry for mange. På www.egg.no er det derimot hjelp å få. Der finner du gode tips om middagsberegning per person, samt flere gode festmenyer. Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt, som står bak nettstedet www.egg.no, har her komponert en ny meny for vårens konfirmanter, med håp om at de unge vil synes det da blir "kuul mat på konf 'en". Frittata * Kyllingbryst med appelsin og basilikum * Tiramisu * Konfirmantens marsipankake Menyene kan fint ganges opp eller ned etter antall gjester som er invitert i selskapet. Tenk litt på hvor mange menn det er i forhold til damer og barn. Anslagsvis porsjonsberegning 3 retters meny: Hvitt kjøtt: 180-200 g rent kjøtt (uten ben) Saus: 1-1 1/2 dl Grønnsaker: 60 g Poteter: 100 g Frittata (20 porsjoner) 18 egg 18 ss vann 200 g sopp 300 g fersk spinat ca. 300 g ost (brie, cheddar) salt og pepper Tomatsalat: 9 tomater 2 rødløk 1 potte finhakket frisk basilkum 1 dl olivenolje nykvernet pepper Pisk sammen egg, vann, salt og pepper. Hell eggeblandingen i en smurt liten langpanne(ca.25x35 cm). Ha i resten av ingrediensene til frittataen og sett i ovn på 200 °C i ca. 20 minutter eller til frittataen har stivnet. Server med tomatsalat og toast. Pynt med basilikumblader og litt frisk salat Kyllingbryst med appelsin og basilikum (20 porsjoner) 20 kyllingbryst med skinn 1 potte basilikum 5 båter revet hvitløk 4 pk kremost 1 1/2 dl olje 8 ss honning 4 ss soya salt og kvernet pepper Tilbehør: cherrytomater appelsiner ris asparges Dette gjøres på forhånd: Bland sammen basilikum, hvitløk og ost, gjerne i en matprosessor. Lag en lomme under skinnet på kyllingbrystene og fyll med osteblandingen. Legg kyllingbrystene tett i tett i en langpanne dekket med aluminiumsfolie. Dekk til og sett kaldt til neste dag. Skjær et kryss i toppen av tomatene og ha dem i en kjele med kokende vann noen sekunder til skinnet løsner. Ta opp tomatene med hullsleiv og legg dem i iskaldt vann, slik at de avkjøles raskt. Ta av skinnet på alle tomatene. Det grønne kan godt sitte igjen til pynt. Dette gjøres samme dag: Pensle over med olje-/honningblandingen. Sett formen midt i ovnen ved 180 °C og stek i ca. 30 minutter. Skru eventuelt opp temperaturen de siste minuttene for å få litt ekstra farge på kyllingen. Server med ris, bakt cherrytomat (bakt i ovn på stekebrett i 3 minutter mens kyllingen hviler før servering) og skinnfrie appelsinbåter. Tips: Får du ikke tak i kyllingbryst med skinn kan du bruke vanlige kyllingfileter og skjære en "lomme" i filetene som fylles med ostekremen. Tiramisu (20 porsjoner) 2 sukkerbrød i langpanne: 12 egg 4 dl sukker 7 dl hvetemel 2 ts bakepulver Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det forsiktig inn i eggedosisen. Stek i smurt form (langpanne) ved 160 °C i ca. 45 minutter. Avkjøl. Ostekrem: Legg 8 plater gelatin i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Pisk eggedosis av 14 eggeplommer og 3 dl melis. Bland inn 500 g Mascarponeost (eller naturell kremost) og 6 ss konjakk. Ta opp gelatinplatene og klem ut vannet. Smelt dem i 1 dl kokende varmt vann og hell det i ostekremen under omrøring. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn i ostekremen. Sett kaldt i 10 minutter. Dynking: 2 dl sterk kaffe 2 dl Marsalavin (sherry eller portvin) 2 ss kakao litt revet sjokolade på toppen. Tiramisu kan du lage i porsjonsglass eller i en stor bolle. Legg biter av dynket sukkerbrød, ostekrem og kakaodryss lagvis. Pynt med kakao og sjokolade på toppen. La desserten stå kjølig og trekke en stund før servering. Kake til kaffen: Konfirmasjonskake for jente Sukkerbrød: 5 egg 150 g sukker 150 g hvetemel 1 ts bakepulver Mandelbunn: 150 g (2 1/2 dl) mandler 150 g (2 1/2 dl) melis 4 eggehviter Fromasj: 3 egg 1 dl sukker 3 dl kremfløte 5-6 plater gelatin 1 pakke frosne jordbær, eller 1 kurv friske jordbær lett sukret 1 potte hakket sitronmelisse Eggekrem: 4 dl melk 1 vaniljestang eller 1 ts vaniljesukker 6 eggeplommer 1/2 dl sukker 1 ts maisenna Pynt: Marsipan, marsipanroser- og blader, kandiserte fioler og grønn gelépynt på tube. Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det forsiktig inn i eggedosisen. Stek i smurt form, 24 cm i diameter, ved 160 °C i ca. 45 minutter. Snu kaken rundt og la den stå i formen til den er avkjølt. Dette gjør at kaken ikke synker ned på midten. Mal mandler/nøtter eller bruk en matprosessor. Bland med melis. Stivpisk eggehvitene og skjær dem forsiktig inn. Stek i smurt form, 24 cm i diameter, ved 160 °C i 30– 40 minutter. Legg gelatinplatene i vann i 5 minutter. Visp eggedosis av egg og sukker. Bland inn pisket kremfløte. Hell vannet fra gelatinplatene og løs dem opp i 1/2 dl kokende vann. Hell den oppløste gelatinen i blandingen under omrøring. Rør inn jordbær og sitronmelisse. Skrap ut vaniljefrøene og ha dem i en kjele sammen med resten av ingrediensene. Varm opp under omrøring til kremen begynner å tykne fra bunnen. Trekk kjelen til side når det tykner raskere enn du rekker å røre jevnt, ellers kan kremen ”sprekke”. Sett kjelen tilbake på platen for å tykne videre til passe konsistens. Avkjøl i kaldt vann. Bre eggekremen over mandelbunnen. Del sukkerbrødet i 3 og dynk hvert lag med fruktsaft eller jus. Legg jordbærfromasj mellom lagene. Dekk kaken med stivpisket krem før du legger på marsipanlokket. Pynt med marsipanroser. Fest dem med en blanding av melis og eggehvite som røres til en stiv krem. Fest små og store blader rundt rosene. Lag en buet stripe med grønn gelépynt som en liten gren. Fest på kandiserte fioler til små blomsterranker. Konfirmasjonskake for gutt Sukkerbrød: 5 egg 150 g sukker 150 g hvetemel 1 ts bakepulver Valnøttbunn: 150 g (2 1/2 dl) valnøtter 150 g (2 1/2 dl) melis 4 eggehviter Fromasj: 3 egg 1 dl sukker 3 dl kremfløte 5-6 plater gelatin 1 boks hakkede aprikoser Firkløverkrem: 1/2 dl kremfløte 100 g Firkløversjokolade 2 ss smør 1 ss konjakk (kan sløyfes) aprikossyltetøy (til ett lag) Pynt: Gule marsipanroser- og blader, marsipanlokk og ”sjokoladekrøller”(beskrevet i trinn for trinn). Pisk egg og sukker til stiv eggedosis. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det forsiktig inn i eggedosisen. Stek i smurt form, 24 cm i diameter, ved 160 °C i ca. 45 minutter. Snu kaken rundt og la den stå i formen til den er avkjølt. Dette gjør at kaken ikke synker ned på midten. Mal mandler/nøtter eller bruk en matprosessor. Bland med melis. Stivpisk eggehvitene og skjær dem forsiktig inn. Stek i smurt form, 24 cm i diameter, ved 160 °C i 30– 40 minutter. Legg gelatinplatene i vann i 5 minutter. Visp eggedosis av egg og sukker. Bland inn pisket kremfløte. Hell vannet fra gelatinplatene og løs dem opp i 1/2 dl kokende vann. Hell den oppløste gelatinen i blandingen under omrøring. Rør inn hakkede aprikoser. Smelt firkløversjokoladen i fløten til sjokoladekremen. Tilsett smør og konjakk og rør jevnt sammen. Avkjøl. Bre sjokoladekrem over valnøttbunnen. Del sukkerbrødet i tre og dynk med saften fra aprikosboksen. Smør et lag aprikossyltetøy over det første laget med sukkerbrød. Ha fromasjen mellom de neste lagene. Dekk kaken med stivpisket krem. Kjevle ut marsipanen ca. 3 millimeter tykk. Skjær ut en sirkel (bruk en tallerken eller bunnen på springformen). Skjær to skrå snitt i marsipanen inn mot midten og rull ”flaket” sammen til en sløyfe/”propell”. Sprøyt små kremtopper i trekanten. Pynt med marsipanroser, blader, dekk kantene med sjokoladekrøller og sett et par sjokoladekrøller i bakkant av rosene på toppen. Marsipanroser: Farg marsipanen rød eller gul. Trill marsipanen ut til en pølse og del den i små biter – trill kuler. Trykk dem lett ut til en sirkel. Ha litt smør på en lyspære og trykk med sirkelrunde bevegelser til en runding som er bladtynn i ytterkant. Rull den første (som skal danne det innerste bladet) til en rosenknopp (nesten som et kremmerhus). Den neste rundingen legges rundt den første. Slik fortsetter du blad for blad, til du har fått ønsket størrelse på rosen. Sjokoladekrøller: Smelt 1-2 plater sjokolade i vannbad (dvs. i en bolle over en kjele med kokende vann) Ikke rør i sjokoladen før den er helt myk, ellers har den lett for å klumpe seg. Ha i et par dråper olje. Bre smeltet sjokolade ut over en plate ca. 1 cm tykt. La det stivne. Ikke la det stå for kaldt slik at den blir for hard, da er det vanskelig å lage krøller. Bruk en ostehøvel og lag krøller. Blader i marsipan: Farg marsipanen grønn. Kjevle ut marsipanen ca. 3 millimeter tykk. Skjær eller trykk ut blader, lag bladnerver med en liten kniv. Legg de ferdige trykte bladene over en buet gjenstad, for eksempel en kransekakering dekket med plastfolie. Dypp en pensel i litt grønn konditorfarge og mal over bladene. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=2921&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=2922&lang=NO