Nye middager med hvitt kjøtt

Nye middager med hvitt kjøtt

Vi spiser hvitt kjøtt som aldri før, og vi er i godt selskap. Kylling og kalkun er verdens mest spiste kjøtt. Det er tillatt i alle kulturer og religioner. Både voksne og barn liker det og det kan brukes både til hverdag og fest.
På ti år har forbruket blitt fordoblet her i landet. I 1996 spiste vi i gjennomsnitt 7 kg pr. person og i 2006 passerte vi 14 kg. Til sammenligning spises det 22 kg i gjennomsnitt i EU-land.

Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt gir deg her et lite knippe middagsoppskrifter. Noen som kan tilberedes raskt når du kommer sulten hjem, og noen du gjerne serverer til dine gjester.
Vel bekomme!

Kyllingfilet fylt med soltørkede tomater

6 kyllingfileter
6 soltørkede tomater
ca. 100 g fetaost
2 ss oregano
1 lite glass grønn pesto
salt og pepper

Legg kyllingfiletene mellom to lag plast og bank dem ut til ca. 0,5 cm tykkelse. Det er lurt å la filetene ligge en halv time i romtemperatur, slik at kjøttet er temperert før det tilberedes.
Smør på et tynt lag med pesto, legg på soltørkede tomater, fetaost, oregano og litt salt og pepper. Istedet for fetaost, smaker det også godt med parmesan, både som fyll og som ostedryss til slutt.
Rull sammen filetene og legg dem over i en smurt ildfast form. Dryss over litt salt, pepper og revet ost. Stek i ovn på 200 °C i ca. 20 minutter. Ta filetene ut og la dem hvile i noen minutter før de skjæres opp.
Kyllingrullene kan fint serveres som en del av en tapas-buffet. Skjær kyllingrullene opp i skiver og sett dem på for eksempel en mini-røsti eller en liten skive loff som er stukket ut med et lite glass.

Grillede kyllinglår med lun potetsalat

4-6 grillede kyllinglår
1 pk. bacon
1 purre eller 1 bunt vårløk
1 båt hakket hvitløk
6-8 kokte poteter
2 ss estragoneddik
hakket estragon
nykvernet pepper

Varm kyllinglårene i stekeovnen ved 200 °C ca. 15 minutter til de er gjennomvarme.
Skjær bacon i biter, purre i strimler og kokte poteter i skiver. Stek baconbitene og tilsett purre, hvitløk og poteter. La alt bli varmt og smak til potetsalaten med estragoneddik, hakket estragon og nykvernet pepper.

Tips: Ta med deg nygrillet kylling fra butikken hvis du ikke har tid
til å varme kyllinglårene hjemme.

Tips: Hvis du ikke har kokte, kalde poteter fra gårsdagens middag, tar det ikke mange minuttene å koke poteter dersom du skreller og skjærer dem i skiver før koking.

Kyllingstrimler på appelsinsalat
(1 porsjon)

1-2 kyllingfileter i strimler
1 ts tandoorikrydder
1 appelsin
1/4 rødløk
ca. 30 g hodekål
noen grønne oliven (kan sløyfes)
1 ss finhakket dill

Stek kyllingstrimlene i en panne med litt smør og dryss over tandoorikrydder.
Skrell appelsinen og del den i biter. Skjær løk og kål i tynne strimler. Fordel ingrediensene i en liten bolle og dryss over dill og legg på noen oliven. Serveres med brød eller kokt pasta.

Middelhavskylling med pasta
(2 porsjoner)

2-4 kyllingfileter
litt salt og pepper
litt fersk parmesan
oliven
frisk oregano

Basilikum- og tomatsaus:
1 løk i båter
1 boks hermetiske tomater
ca. 1/2 ts sukker
1 ss finhakket basilikum, evt. oregano
smak til med salt og pepper

Stek kyllingfiletene i olje i en panne i ca. 4 minutter på hver side. Ha på salt og pepper og la filetene hvile i 3-4 minutter.
Fres løk og hvitløk i litt olje i en kjele til løken er blank. Tilsett knuste, hermetiske tomater, litt sukker og basilikum eller oregano. La alt putre i noen minutter. Smak til sausen med salt og pepper. Server kyllingfiletene med pasta og saus. Høvle litt fersk parmesan på toppen og pynt med oliven og oregano.

Kylling med ovnsbakt søtpotet
(3-4 porsjoner)

2 søtpoteter
kvernet pepper og litt grovt salt
4 kyllingfileter
salt og kvernet pepper

Kremet saus med epler og chili:
1 pose béarnaisesaus
1 dl vann
1 beger crème fraîche
1 eple i biter
1 finhakket rød chili
1 ss hakket frisk estragon
salt og kvernet pepper

Sett stekeovnen på 200 °C.

Skrell søtpotetene og del i båter på langs. Legg dem på et bakepapirkledd stekebrett. Drypp over litt olje og kvernet pepper. Stek i ovn i ca. 15 minutter til de er møre. Dryss over litt grovt salt før servering.
Krydre kyllingfiletene, stek dem ca. 4 minutter på hver side og la dem hvile like lenge.
Ha béarnaisesauspulver, vann og crème fraîche i en kjele og kok opp. Tilsett eple, chili og estragon. Smak til med salt og pepper. Server kyllingfiletene med saus, søtpoteter og for
eksempel lettkokt brokkoli.

Fylt kyllingfilet med kokossaus

4 kyllingfileter
4 skiver brie
8 skiver bacon
1 neve frisk timian

Tilbehør:
1 pk knaskegulrøtter
1 pk sukkererter
1 rødløk
1/2 ss rød karripasta
smør/olje til steking
5 dl kokosmelk
smak til med salt, kvernet pepper og sitronsaft
1 dl frisk koriander

Sett ovnen på 180 °C. Skjær et snitt i hver kyllingfilet og fyll lommen med en skive brie og en kvist frisk timian. Ha på salt og pepper. Surr et par skiver bacon rundt hver filet. Stek dem litt på hver side i en middels varm stekepanne tilsatt smør eller olje, bare til filetene er pent brune. Legg dem over i en ildfast form og stek videre i ovnen i 10-15 minutter.

Skrell gulrøttene og del dem i to. Skjær løken i ringer. Fres gulrøtter, løk og karripasta i litt smør og olje. Tilsett kokosmelk. La det koke noen minutter til gulrøttene er møre. Ha i sukkererter de siste par minuttene. Smak til med salt, pepper og sitronsaft. Vend inn hakket koriander like før servering.
Del hver kyllingfilet i to på skrå og server med sukkererter og gulrøtter i kokossaus. Brød fylt med feta, paprika og oliven smaker godt ved siden av.

Bildetekst: Kyllingfilet fylt med soltørkede tomater smaker deilig. En rett gjestene
dine sikkert vil sette pris på.

Kontaktperson: Guri Tveit
guri.tveit@egg.no

Foto: Alf Börjesson

Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no