Presseutsendelse uke 31

Presseutsendelse uke 31 Hvitt kjøtt supert i sommerens terrassemat Etter en lang, varm sommerdag er det deilig å bare nyte kvelden med godt drikke på terrassen. Men etter hvert kommer matlysten, og da smaker det ekstra godt med enkle retter av hvitt kjøtt og mye av sommerens grøde. Kyllingfilet med reker og asparges 2 porsjoner 2 kyllingfileter salt og kvernet pepper 1 ts finhakket rød chili 1 ts revet frisk ingefær Krydre filetene med salt, pepper, chili og ingefær. Stek dem i smør i 3–4 minutter på hver side, la dem hvile like lenge. 1 pose hvit saus 1 båt hvitløk 3 dl kokte pastaskruer salt og kvernet pepper 6 grønne asparges 100 g rensede reker 1 ss friske urter f. eks estragon Lag hvit saus. Bland inn hvitløk, kokte pastaskruer og smak til med krydder. Server filetene med lettkokt asparges og dryss over reker og finhakkede urter. Kyllingsandwich de lux 2 personer 3 brødskiver 1 båt hvitløk 2 ts grov sennep 2 ts majones noen dråper tabasko 3 skiver bacon 1 potet i skiver 1 kyllingfilet krydder salat 1/2 rødløk i skiver 4 agurkskiver 2 asparges delt i to på langs 1 tomat i skiver 1 avokado i båter Dressing på flaske/ evt. rømme blandet med pesto, olivenolje og balsamico Rist eller stek brødskivene i tørr panne. Gni over brødskiven med hvitløk. Bland sennep, majones og noen dråper tabasko. Smør på brødskivene. Sprøstek baconet og stek potetskivene. Del kyllingfileten i skiver på skrå, krydre og stek dem raskt i stekepannen. Ha avokado, asparges og rødløk raskt i pannen. Legg smurte brødskiver, kylling, bacon, poteter og grønnsaker lagvis. Sett to lange ostepinner på hver halvdel av brødskivene og del skivene over på skrå. Pynt med litt salat, urter og bacon på toppen. Server med dressing. Løkpai med oliven 4-6 personer Paideig 50 g smør 4 dl hvetemel 1 1/2 dl melk 2 ts bakepulver Fyll 3 løk 1/2 kg kokte poteter 2 dl svarte oliven 1 pk røkt kalkunpålegg 4 egg 2 dl crème fraîche 2 dl melk salt og kvernet pepper Sett ovnen på 175 °C. Bland alle ingrediensene til paideigen i en matprosessor. Kjevle ut deigen og kle en smurt springform ca. 24 cm med den. Skrell og skjær løken i skiver og stek den gyllen i litt smør. Skjær potetene i skiver og hakk olivenene. Fordel halvparten av løken i bunnen på springformen. Legg på poteter og strimlet kalkunpålegg. Avslutt med resten av løken og olivenene på toppen. Bland sammen egg, crème fraîche, melk, salt og kvernet pepper. Hell blandingen over fyllet. Se til at eggblandingen kommer ned mellom fyllet. Stek paien ved 175 °C i ca. 45 minutter. Server med en god salat. Paien smaker også godt kald. Sommersalat 3-4 personer 4-5 egg 2 hoder hjertesalat 50 g ruccolasalat 2-3 vårløk 1 bunt reddiker 1 galiamelon/vannmelon 1 gul paprika 1 pk speket kalkunfilet kvernet salt og pepper 2-3 ss pinjekjerner 1 lite glass fetaost 1 lime, saft og skall Kok eggene ”smilende” i 7 minutter og avkjøl i kaldt vann. Vask og riv salaten grovt. Skjær vårløk i skiver litt på skrå og del reddikene i to. Skrell og del melonen og paprika i biter. Legg grønnsaker og salat gruppevis på et stort fat. Rull sammen speket kalkunfilet og stikk dem ned i salaten. Legg på egg delt i to og dryss over salt, pepper og pinjekjerner som du rister lett gylne i en tørr panne. Hell laken av fetaosten og ha osten i en liten serveringsbolle. Bland laken med saft og skall av en lime. Server dressingen ved siden av eller hell den over salaten. Godt brød hører til. Server en av disse herlige dessertene, som et søtt punktum i sommerkvelden: Mangois med kokosmelk 5 eggeplommer 100 g sukker 1 boks tykk kokosmelk 2 mango 1/2 dl sitronsaft 3 dl fløte Pisk eggeplommer og sukker til eggedosis. Hell kokosmelken i en liten bolle og bland den godt sammen. Tilsett kokosmelken i en tynn stråle i eggedosisen mens du rører. Mos mangokjøttet glatt og bland inn sitronsaft. Vend inn stivpisket krem. Ha isblandingen i en egnet form og sett i fryseren. Pynt med frisk mango, jordbær eller vannmelon. Rabarbrapai Paideig 125 g smør 250 g siktet hvetemel 30 g sukker 2 eggeplommer ca. 2 ss kaldt vann Fyll ca. 350 g rabarbra, evt. epler eller moreller uten sten 1 dl sukker 1 ss potetmel 3 dl crème fraîche 3 eggeplommer 3 ts vaniljesukker Marengs 2 eggehviter 1 1/4 dl sukker Smuldre smør og mel og ha i sukker. Rør inn eggeplommer og vann. Eller bland deigen i en matprosessor. Sett deigen kaldt i 1/2 time. Kjevle ut deigen og kle en smurt paiform. Skjær vekk overflødig deig. Stek bunnen ved 200 °C i ca. 10 minutter til den er litt gyllen. Skrell rabarbraen, skjær den i 2-3 cm lange biter og fordel dem i formen. Dryss over sukker og potetmel. Bland crème fraîche og eggeplommer og smak til med vaniljesukker. Hell blandingen over rabarbraen. Stivpisk eggehvitene til marengsen. Dryss på sukker og pisk videre til marengsmassen er stiv og blank. Sprøyt marengsen som gitter over paien. Stek kaken ved 170 °C ca. 45 minutter. Fotograf: Espen Grønli Bildetekst: Kan vi friste med lett, hvitt kjøtt på terrassen i kveld? Kontaktperson: Matkonsulent Liv Leira, liv.leira@egg.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=5451&lang=NO