Skolestart med omelett

Skolestart med omelett Skolestart og organiserte fritidsaktiviteter. Det lukter raske og enkle måltidsløsninger lang vei. Når familiens håpefulle svipper innom fra skolen på vei til en eller annen form for trening, trenger de næringsrik mat som gir rikelig med overskudd til litt real fysisk utfoldelse. Taekwando-ekspert Thea Sophie, ridedronning Stine og friidrettstalentet Elisabeth er skjønt enige om at en porsjonsomelett er midt i blinken. Før trening fikser jentene seg raskt et lite omelettmåltid, for eksempel en omelettburger, og vips er de klare for å vise verden hvem som gjelder. Følg gjerne våre tre omelettentusiasters eksempel og knekk noen egg. Omelett er lettvint, raskt, næringsrikt og godt. Et supert lite måltid for deg som er på farten. Hva mer kan du be om? Grunnoppskrift på porsjonsomelett 2 egg 2 ss vann litt salt litt smør til steking Visp sammen egg, vann og salt og hell røren i en liten stekepanne. Pannen må være så varm at en smørklatt freser når den slippes i. Trekk røren inn mot midten, slik at massen på toppen flyter ut til sidene. Legg på ønsket fyll på den ene halvdelen og den andre halvdelen brettes over. Hvelv omeletten over på tallerken slik at undersiden kommer opp. Alt må skje hurtig slik at omeletten ikke blir svidd i pannen! Omeletten vil være ferdig på under ett minutt. Omelett i burgerbrød (pr person) 2 egg 2 ss vann litt salt Fyll: 2-3 ss revet ost litt smør til steking 1 hamburgerbrød noen skiver choritzopølse et par tykke tomatskiver noen tykke skiver agurk rucculasalat Pisk lett sammen egg, vann og salt og hell røren i en varm stekepanne. Samle røren til en liten omelett på størrelse med hamburgerbrødet. Legg omeletten i hamburgerbrødet. Legg på noen skiver choritzopølse og pynt med agurk, tomat og salat. Omelett med ristet kalkunspekeskinke (pr person) 2 egg 2 ss vann litt salt Fyll: 3-4 skiver speket kalkun ca. 5 cm squash litt olje til steking Skjær kalkunskivene i strimler og squashen i terninger. Stek bitene raskt i litt olje. Lag omelettrøre av egg, vann og salt og stek omeletten raskt i pannen. Legg omeletten i pitabrød sammen med speket kalkun og squash. Dersom du bare har en stor stekepanne, passer det å lage en eggepanne av 4-6 egg og like mange spiseskjeer vann. Eggepanne med grønnsaker 1 vårløk 1 liten rødløk 1 gul paprika 1 tomat eller 4-5 cherrytomater 1/4 squash ca. 1 1/2 dl revet ost 6 egg 6 ss vann salt og pepper et par ss finhakket basilikum olje til steking Rens vårløk, rødløk og paprika og skjær dem i biter. Fres dem raskt i litt olje i stekepannen. Visp eggene med vann, salt og pepper og hell røren over grønnsakene. Legg på tomatskiver og ha revet ost på toppen. La det hele stivne under lokk. Skjær eggepannen i snipper og legg dem på brødskiver. Omelett smaker også godt som dessert. Bare bytt ut saltet i omelettrøren med litt sukker. Deilig med blåbær eller bringebær til. Dessertomelett 2 egg 2 ss fløte litt sukker Visp sammen egg, vann og sukker og hell røren i en liten stekepanne. Pannen må være så varm at en smørklatt freser når den slippes i. Stek omeletten raskt, hvelv den over på tallerken og dryss gjerne litt melis over. Bildetekst 1: Thea Sophie, Stine og Elisabeth og koser seg med selvkomponert burgeromelett Bildetekst 2: Saftig burgeromelett Kontaktperson: Guri Tveit, guri.tveit@egg.no og Gunnar Thoen, gunnar.thoen@egg.no Fotograf: Astrid Hals ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=14971&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=14972&lang=NO