Vinnere kåret i konkurransene: Mal Norge på et eggeskall

Presseutsendelse 10. mars 2005 Vinnere kåret i konkurransene: Mal Norge på et eggeskall - Hva er Norge for deg? Uttrykk det på et egg og delta i påskens store eggmalekonkurranse! Slik lød invitasjonen fra Norsk Folkemuseum og Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt. Vinnereggene er kåret og blir en del av den store utstillingen ”Norge på et eggeskall”, som åpner lørdag på Norsk Folkemuseum. -Igjen er det egget som står i sentrum for påskeaktivitetene ved Norsk Folkemuseum på Bygdøy. Utstillingen ”Norge på et eggeskall” inngår som en del av Hundreårsmarkeringen 2005, sier Tone Jørpeland Lunde, programansvarlig ved Norsk Folkemuseum. Utstillingen er åpen hver dag i perioden 12. – 28. mars, og viser alle bidrag til konkurransene, kunstegg fra inn- og utland, festbord anno 1905 og 2005, samling av 500 eggeglass, eggmaleverksted for barn og Barnas eget pannekakehus. Blant de mange utstilte kunstegg fra den norske billedkunstneren Kari Anne Handeland, kan de besøkende fryde seg over alt fra egg med bunadsmønstre til norske fotballag! - Det er en utfordring å skape kunst på bitte små, runde lerret; som eggeskall, sier dekoratør Line Sæther, juryleder for eggmalekonkurransene. – Det var ingen enkel oppgave å plukke ut vinnerne. Nivået var høyt og kreativiteten imponerende, både blant små og store eggkunstnere, fortsetter Sæther. Juryen la vekt på kreativitet, fargebruk, originalitet og utførelse. Vinnere i årets eggmalekonkurranser ble: Klassen for barnehager: Tåsen barnehage, avdeling Bikuben med eggtreet Yggdrasil Klassen for skoler: Ryenberget skole, 5. klasse med Askeladden og de gode hjelperne Klassen for voksne: Eva Ströberg fra Vestby med ”Kakkel i hønsegården”(med navn fra norsk og svensk politikk..) - Barna fra Tåsen barnehage har levert et fargesprakende bidrag, der eggene er hengt opp på verdenstreet Yggdrasil, slik at hvert egg kommer godt til syne. Det ser ut som om barna virkelig har kost seg med oppgaven og at fargebruk og fantasi har fått fritt spillerom, mens de alle har malt noe de forbinder med Norge, uttaler juryen. - Ryenberget skole har vist imponerende deltakelse i eggmalekonkurransene flere år på rad nå. I år gikk 5. klasse helt til topps, med arbeidet ”Askeladden og de gode hjelperne”. Klassen hadde attpåtil spilt inn en medfølgende CD, der elevene leser hver sin del av eventyret. Riktig et imponerende multimedia–arbeid, uttaler juryen. - I klassen for voksne gikk Eva Ströberg til topps, applaudert av en enstemmig jury. På ett gåseegg og to små egg fra sin egen dvergsilkehøne har Eva Ströberg med stor kunstnerisk sans formidlet kakkel mellom helt andre, og navngitte høner og haner: Politikerne! Billedtekst: Vinneregg fra påskens store konkurranse: Ryenberget skoles 5. klasse med arbeidet ”Askeladden og de gode hjelperne” Fotograf: Astrid Hals Kontaktperson Norsk Folkemuseum: Informasjonsleder Paal Mork, tlf. 22 12 37 00, paal.mork@norskfolkemuseum.no Kontaktperson Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt: Daglig leder Åse Kringlebotn, tlf. 22 79 87 00, ase.kringlebotn@egg.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=2365&lang=NO