Avgjøres i dag: Norges beste pinnekjøtt og julemat

I dag, onsdag 22. november, blir det kjent hvem som lager Norges beste julepålegg, julepølse og pinnekjøtt. Juleproduktene inngår i NM i kjøttprodukter.Kåringsarrangementet for juleproduktene arrangeres i de nye lokalene til Opplysningskontoret for kjøtt, Lørenveien 40 i Oslo. Arrangementet starter kl 1400.

I klasse pinnekjøtt er det påmeldt 34 produkter, i klassen julepølse 29 produkter og i klassen julepålegg er det påmeldt 37 produkter.

Pressen kan melde seg på til informasjonsleder Thomas Tangen i Opplysningskontoret for kjøtt, e-post: thomas.tangen@ofk.no eller mobil: 930 53 55 eller til informasjonsansvarlig Kristin Stormo i Kjøttbransjens landsforbund på e-post: kristin@kjottbransjen.no eller mobil 481 55 134.

Det beste gull-produktet i hver klasse blir Norgesmester. Produktene bedømmes etter kriteriene smak og lukt, tekstur og konsistens og utseende og farge. Det deles ut gull, sølv og bronsemedaljer etter poengsystem. I år har

I 2005 ble det arrangert et eget NM i juleprodukter. Regjerende Norgesmester i klassen pinnekjøtt er Gilde Norge BA, i klassen julepølse er Finsbråten AS regjerende mester. I fjor var det kun to julepåleggsklasser - Bjorli Fjellmat AS er regjerende norgesmester for klasse lammerrull, mens Pers Kjøkken AS gikk til topps i klasse sylte.
NM i Kjøttprodukter arrangeres annet hvert år av Kjøttbransjens Landsforbund i samarbeid med Opplysningskontoret for kjøtt.