Avgjøres i dag: Norges beste pinnekjøtt og julemat

I dag, onsdag 22. november, blir det kjent hvem som lager Norges beste julepålegg, julepølse og pinnekjøtt. Juleproduktene inngår i NM i kjøttprodukter.Kåringsarrangementet for juleproduktene arrangeres i de nye lokalene til Opplysningskontoret for kjøtt, Lørenveien 40 i Oslo. Arrangementet starter kl 1400.

I klasse pinnekjøtt er det påmeldt 34 produkter, i klassen julepølse 29 produkter og i klassen julepålegg er det påmeldt 37 produkter.

Pressen kan melde seg på til informasjonsleder Thomas Tangen i Opplysningskontoret for kjøtt, e-post: thomas.tangen@ofk.no eller mobil: 930 53 55 eller til informasjonsansvarlig Kristin Stormo i Kjøttbransjens landsforbund på e-post: kristin@kjottbransjen.no eller mobil 481 55 134.

Det beste gull-produktet i hver klasse blir Norgesmester. Produktene bedømmes etter kriteriene smak og lukt, tekstur og konsistens og utseende og farge. Det deles ut gull, sølv og bronsemedaljer etter poengsystem. I år har

I 2005 ble det arrangert et eget NM i juleprodukter. Regjerende Norgesmester i klassen pinnekjøtt er Gilde Norge BA, i klassen julepølse er Finsbråten AS regjerende mester. I fjor var det kun to julepåleggsklasser - Bjorli Fjellmat AS er regjerende norgesmester for klasse lammerrull, mens Pers Kjøkken AS gikk til topps i klasse sylte.
NM i Kjøttprodukter arrangeres annet hvert år av Kjøttbransjens Landsforbund i samarbeid med Opplysningskontoret for kjøtt.

Om oss

Opplysningskontoret for kjøtt arbeider med merkenøytral informasjon om kjøtt og kjøttvarer. Kontoret er et kompetansesenter med kunnskap om kjøtt, ernæring og tilberedning av mat. I tillegg besitter kontoret kompetanse om markedet, spisevaner og forbrukerbehov.