”GOURMET EKSPRESS”

Report this content

Melk.no – Opplysningskontoret for Meieriprodukter Pressemelding ”GOURMET EKSPRESS” Uansett om man skal feire påsken på fjellet, på hytta ved sjøen eller bare nyte late dager i storbyen er det alltid artig å imponere gjester med velsmakende mat. Dette trenger ikke ta lang tid! En treretters meny på under timen – det er hva de fleste vil kunne gjennomføre. Sørg bare for å ha gode råvarer tilgjengelig, enten i sekken eller i kjøleskapet. Forrett Spekeskinke med asparges og melon Pr. person 3 stk asparges 3 stk spekeskinke eller parmaskinke 3 stk gule cherrytomater 3 stk melonskiver honning 10-12 stk pinjenøtter ruccula, rød lollo Kok aspargesen i lettsaltet vann i ca 4 minutter. Vask og riv salaten. Anrett spekeskinke, melon, tomater og asparges på tallerkener. Server sennepsausen ved siden av. Søt sennepsaus 2 deler kesam 1 del søt sennep Hovedrett Kyllingfilet med grillet paprika og mangosaus Pr person 1 kyllingfilet smør til steking salt og pepper ½ stk gul paprika 50 g aspargesbønner Stek kyllingfileten, krydre med salt og pepper. Del paprikaen i to, fjern frøhuset. Legg paprikaen med snittflaten ned og bak den i stekeovn ved 220 grader C i ca. 10 minutter, til skinnet er blitt svidd. Avkjøl paprikaen og del den i fileter. Anrettes med kylling og aspargesbønner på tallerken. Mangosaus 4 personer 2 dl appelsinjuice 2 dl kyllingkraft 3 ss mangobalsamico 3 ss kesam Varm opp appelsinjuice, kyllingkraft og mangobalsamico. Rør inn kesam når sausen er rykende varm. NB! Sausen må ikke koke. Dessert Yoghurtkesam med jordebær Pr person 1 dl yoghurt 1 dl vaniljekesam 12 stk pinjekjerner 1 ss honning 4 stk store jordebær 4 stk appelsinfileter Sitronmelisse Bland yoghurt og vaniljekesam sammen, og fyll ett glass med dette på bunnen. Skjær jordbær og appelsin og legg dette opp på blandingen av yoghurt og kesam. Dryss over pinjekjerner og flytende honning. Pynt med sitronmelisse. Kontaktperson: Matfaglig konsulent Camilla Agerup, Melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Tlf. 23 30 20 15 E-post: camilla@melk.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=2550&lang=NO Frisk frukt med kesam og honning Foto: Jarle Nyttingnes http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=2551&lang=NO Kyllingbryst med grillet paprika og mangosaus Foto: Jarle Nyttingnes http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=2552&lang=NO Spekeskinke med asparges og melon Foto: Jarle Nyttingnes